Viktoria Edvardsson, miljöutredare Renova Miljö, och Daniel Collvik,  projektledare, studerar kolet som ska fånga upp farliga PFAS-ämnen i det nya reningsverket.
Viktoria Edvardsson, miljöutredare Renova Miljö, och Daniel Collvik, projektledare, studerar kolet som ska fånga upp farliga PFAS-ämnen i det nya reningsverket.

Nytt reningsverk renar vatten från miljöfarliga PFAS-ämnen

Renova tar ytterligare initiativ till att förbättra miljön i Västsverige och inviger sitt utbyggda reningsverk på avfallsanläggningen Fläskebo i Härryda kommun. Reningsverket är ett av de första i Sverige med att rena lakvatten från högfluorerade ämnen, så kallade PFAS-ämnen, vilket kommer att genomföras med hjälp av kolfilter.

– Med vårt nya reningsverk har vi möjlighet att rena metaller ännu effektivare samt även plocka bort PFAS- och andra farliga organiska ämnen ur lakvattnet. Detta kommer göra vårt lakvatten ännu renare, säger Viktoria Edvardsson, miljöutredare på Renova Miljö.

PFAS-ämnen är en grupp syntetiska ämnen som är mycket stabila, det vill säga de bryts ner långsamt eller inte alls i naturen. De ackumuleras i levande organismer och många av dem anses störa människors och djurs reproduktionsförmåga och vara cancerframkallande. Ämnena kan bilda ytor som är avvisande mot vatten, fett och smuts och används därför i bland annat textilier, impregnering, lack och färg, förpackningar och brandsläckningsskum. Till följd av den utbredda användningen finns även PFAS-ämnen i vissa typer av förorenade jordar.

– De är tyvärr en spegling av vårt samhälle och finns överallt där avfall hanteras, säger Viktoria Edvardsson.

På Fläskebo-anläggningen bedrivs flera olika verksamheter. Det avfall som inte kan förbrännas eller återvinnas, som till exempel förorenad jord, bygg- och industriavfall deponeras på anläggningen. Avfallet läggs i stora tätade celler i marken. Regnvatten som faller på avfallet i cellerna bildar så kallat lakvatten, vilket måste ledas bort och renas innan det släpps ut. Det handlar om ungefär 40 000 kubikmeter per år. Hittills har lakvattnet renats i ett kemiskt reningssteg där framför allt tungmetaller fångas upp. I det nya steget leds vattnet även genom kolfilter där organiska föreningar, bland annat PFAS-ämnen, skiljs ut och alltså inte går ut i naturen.

– Vi har redan idag en god rening av lakvattnet, förklarar Viktoria Edvardsson. Men vi vill ändå gå ett steg längre för att ligga i framkant, även om det inte ställs några myndighetskrav. Rening av organiska föroreningar är helt klart framtiden och många i avfallsbranschen är väldigt intresserad av vad vi åstadkommit.

Nu återstår intrimning av det nya reningsverket som planeras vara i full drift under hösten. Nästa steg är ett likadant system för lakvattenrening även på Renovas deponi i Tagene norr om Göteborg.

För mer information, kontakta:

Viktoria Edvardsson, miljöutredare, Renova Miljö

Tel: 031-61 87 73, e-post: viktoria.edvardsson@renova.se

Renova deltar i utvecklingen av framtidens miljösmarta fordon. Vår tunga fordonsflotta är fossilfri. Vi arbetar ständigt för att vår verksamhet, genom hela kedjan från avfall till nya råvaror och energi, ska vara hållbar.

Koncernen består av två bolag: Renova AB som utför kommunernas direkttilldelade uppdrag och Renova Miljö AB, som verkar på den konkurrensutsatta marknaden.

Koncernen omsätter ca 1,3 miljarder kr och har 750 medarbetare. 2018 behandlade vi ca 1,3 miljarder ton avfall och återvinningsmaterial. Våra ägarkommuner är: Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn, Stenungsund och Öckerö.