Dykklubben Öckerödorarna hjälper till att rensa Säveån.

Renova röjer skräp i Säveån

Nu på lördag, den 7 september, är det premiär för RenovaRöjet. Då ska fotbollslirare, basketspelare, handbollsspelare och dykare tillsammans med personal från Renova städa i och längs Säveån i Göteborg och Partille. Projektet är ett miljöprojekt mellan Renovaoch Städa Sverige.

Drygt 250 idrottsungdomar och ledare från elva olika lag från nio idrottsföreningar kommer att delta under ”RenovaRöjet”. Förutom att bli lokala miljöhjältar och utbildas i hållbarhet, får deltagarna också en värdefull slant till respektive lagkassa. Det är idrottens miljöorganisation Städa Sverige som tillsammans med Renova står bakom projektet.

Pedagogisk effekt

- Alla i laget kan vara med och bidra och tillsammans gör man något viktigt för miljön.Det finns dessutom ett bra pedagogiskt syfte med att delta på en städdag. När man själv plockat upp skräp från marken är det mindre risk att man själv skräpar ner i framtiden, säger Mårten Heslyk, projektledare på Städa Sverige. - Vi är jätteglada över att Renova initierar och finansierar detta projekt. Det kommer att ge en positiv miljöeffekt på både kort och lång sikt, och bidra till att skapa miljöengagemang hos fler idrottsungdomar. Dessutom får ungdomarna ett välkommet stöd till sitt idrottande.

Handfast insats för miljön

- För oss på Renova handlar allt vi gör om hållbarhet. Här gör vi en handfast insats för miljön i vårt närområde. Att vi samtidigt stärker det lokala föreningslivet och engagerar våra medarbetare blir en bonus, säger Anders Åström vd på Renova

Under förra året organiserade Städa Sverige 757 städuppdrag och totalt 12 630 idrottsungdomar var engagerade i städningarna.

Under RenovaRöjet kommer bland annat dykarklubben Öckerödorarna rensa botten i Säveån vid värmeverket Sävenäs och personal från Renova kommer städa längs åkanten. Städningarna pågår mellan klockan 10.00 och ca 14:00 nu på lördag den 7 sept.

Lag från följande föreningar medverkar: Backa HK, Hovås Billdal, Jonsereds IF, Onsala Pirates BK, Partille IF, Sävedalens IF, Sävehof, Öckerödorarna, Öjersjö IF

För ytterligare information, kontakta:

Mårten Heslyk, Projektledare Städa Sverige, mobil: 0708-192064

Marie-Louice Flach, Kommunikation Renova AB, mobil: 0706-310009

Renova deltar i utvecklingen av framtidens miljösmarta fordon. Vår tunga fordonsflotta är fossilfri. Vi arbetar ständigt för att vår verksamhet, genom hela kedjan från avfall till nya råvaror och energi, ska vara hållbar.

Koncernen består av två bolag: Renova AB som utför kommunernas direkttilldelade uppdrag och Renova Miljö AB, som verkar på den konkurrensutsatta marknaden.

Koncernen omsätter ca 1,3 miljarder kr och har 750 medarbetare. 2018 behandlade vi ca 1,3 miljarder ton avfall och återvinningsmaterial. Våra ägarkommuner är: Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn, Stenungsund och Öckerö.