Renova testar eldriven lastbil

Renova testar eldriven lastbil

I samarbete med Renault Trucks testar Renova en mindre lastbil som drivs helt med el. Utan farliga avgaser och med en mycket låg ljudnivå är bilen mycket väl lämpad för sophantering i bostadsområden och i stadsmiljö där många människor bor och arbetar. Testet pågår under en vecka från och med idag.

Renova har valt att testa bilen inom sin Miljöserviceverksamhet. Renovas Miljöservice tar på uppdrag av fastighetsägare hand om skötseln av soprum och miljöhus - från att städa och byta lampor till att svara på frågor och se till att sorteringen fungerar.

Den elbil som nu testas har dessutom den fördelen att den har noll utsläpp av växthusgaser.

Viktoria Edvardsson, miljö- och kvalitetschef på Renova:
- Om denna elbil fungerar på ett effektivt sätt i vår verksamhet så skulle kunna vara ett bra alternativ även för oss - om och när den blir tillgänglig på den svenska marknaden. Vi är på väg att bli det första fossilfria transportföretaget i landet och ett tillskott av elbilar skulle skynda på denna utveckling. Givetvis är det viktigt att elen är producerad på ett miljöriktigt sätt.

Renova har genom åren ofta varit snabbt ute med att testa nyheter när det gäller fordon och har även varit med att utveckla nya fordon för avfallshantering. Det handlar om nya bränslen och kombinationer av tekniker för att öka energieffektiviteten. Ett exempel från tidigare i år är ett test med att köra tunga lastbilstransporter med flytande gas (LNG).

Presskontakt: Christian Kallerdahl, 0705 678 672

Renova AB är det ledande miljöföretaget i Västsverige inom avfalls- och återvinningsbranschen. Företaget samlar in och behandlar avfall och återvinningsmaterial och erbjuder även rådgivning och utbildning om avfall och miljö.

Kunderna är såväl kommuner som företag i Göteborgsregionen. 2010 behandlades ca 730 000 ton varav mer än 90 procent gick till återvinning av olika slag. Företaget omsätter en miljard kr, har 800 anställda och ägs av elva kommuner.