Arbetsgivare investerar i influensavaccin i onödan – förebyggande handhygien bryter smittkedjan effektivt

Vinterhalvåret är influensatider och många arbetsgivare erbjuder sina anställda gratis vaccination för att undvika långa sjukskrivningar. Men vaccinet är ingen garanti att smittspridningen upphör eller minskar det totala antalet sjukdagar hos de som inte utgör riskgrupper.

– Att satsa på information om bättre handhygien och därmed bryta smittkedjan skulle gynna många arbetsgivare bättre över tid, säger Ingalill Karlsson, kategoriansvarig på hygienföretaget Initial.

För att influensavaccin ska vara ett effektivt skydd krävs att man är vaccinerad i tid. Det tar cirka två veckor innan vaccinet verkar och då ger det ändå inte 100 procentigt skydd. Beroende på typen av virus kan skyddseffekten variera mellan 30 och 70 procent.

– Vi vet att 80 procent av alla infektioner sprids via händerna. Om företagens mål med att erbjuda vaccination är att minska sjukskrivningarna så anser vi att pengarna kan användas på bättre sätt. För så länge inte alla på en arbetsplats är vaccinerade eller har fullgott skydd av vaccinationen så uppnår det inte önskad effekt, säger Ingalill Karlsson.

– Om företag satsar lika mycket på god handhygien kan det totala antalet sjukdagar minskas mer effektivt än med bara influensavaccin. När det gäller riskgrupper är naturligtvis vaccin det bästa skyddet, fortsätter hon.

En undersökning som Hygienföretaget Initial nyligen genomförde bland svenska arbetstagare visar att 65 procent av de tillfrågades arbetsplatser tillhandahåller handdesinfektion. Var tredje medarbetare tror att bristande handhygien bidrar till sjukfrånvaron på jobbet. Största boven är enligt 72 procent av de tillfrågade sjuka kollegors närvaro på jobbet.

Tvätta händerna rätt

– Det allra viktigaste är att tvätta händerna noga. Under minst tjugo sekunder bör man tvåla in och gnugga händerna ordentligt. Många har med handdesinfektion när de går ut för att skydda sig från förkylningar och influensa, men det räcker inte. Handdesinfektion kan användas som ett komplement till handtvätten – men aldrig ersätta den, säger Ingalill Karlsson.

Ingalill Karlsson, Kategoriansvarig, Rentokil Initial, tel: 08 410 47 135e-post: ingalill.karlsson@rentokil-initial.com

Om Initial Hygien
Initial är världsledande inom hygientjänster med verksamhet i över 40 länder spritt över hela världen. Initial erbjuder miljövänliga och innovativa servicelösningar till stora och små företag inom en rad olika branscher, inklusive offentliga förvaltningar och skolor. Utbudet omfattar tjänster och produkter inom hand- och toaletthygien. www.initial.se