​Hygien i fokus när FN uppmärksammar internationella toalettdagen

I morgon den 19 november anordnar FN den internationella toalettdagen (UN World Toilet Day) över hela världen. Målet är att uppmärksamma den stora utmaningen i att alla människor ska kunna leva under sanitära förhållanden. Behovet är enormt – cirka en tredjedel (2,5 miljarder) av alla människor har inte en säker, ren och egen toalett.

FN och andra intresseorganisationer bedriver ett viktigt arbete och uppmanar också företag, organisationer och privatpersoner att bidra. En del av arbetet är att sprida kunskapen om god hygien på arbetsplatser, skolor och i hemmen. Det ökar medvetenheten om det globala problemet och minskar samtidigt onödiga risker för att själv bli sjuk och sprida smitta.

Några fakta om toaletter och god hygien:

• 2,5 miljarder människor har inte en säker, ren och egen toalett
  • Fler människor i världen har en mobiltelefon än en toalett
  • I genomsnitt besöker en person toaletten 2 500 gånger per år, dvs 6-8 gånger per dag – vilket betyder att vi tillbringar tre år av våra liv på toaletten!
  • Över en miljon bakterier lever kvar i toaletten till nästa spolning
  • Efter ett toalettbesök kan en hand ha cirka 31 miljoner bakterier per kvadratcentimeter
  • Att tvätta händerna regelbundet kan minska risken för magsjuka med 47 procent – och det skulle kunna minska antalet dödsfall med en miljon per år
  • Cirka 500 000 barn dör varje år av diarré som orsakas av förorenat vatten eller dåliga sanitära förhållanden – nästan 1 400 barn per dag

Mer information om UN World Toilet Day finns på http://worldtoilet.org.

Om Initial Hygien
Initial är världsledande inom hygientjänster med verksamhet i över 40 länder över hela världen.
Initial erbjuder miljövänliga och innovativa servicelösningar till stora och små företag inom en rad olika branscher, inklusive offentliga förvaltningar och skolor. Utbudet omfattar tjänster och produkter inom hand- och toaletthygien. www.initial.se