Svenska företag skapar en motpol till Black Friday

Den 24 november är det återigen dags för dagen då konsumtion står i fokus - Black Friday. Eventet som forskare ser som bidragande faktor till en hyperkapitalistisk-värld. Nu går några av Sveriges ledande företag inom cirkulär ekonomi ihop under kampanjen White Monday. Kampanjen syftar till att lyfta fram alternativ inom nykonsumtion med fokus på cirkulär ekonomi och samarbete.

White Monday äger rum den 20 november, alltså måndagen innan Black Friday. Kampanjen syftar till att minska konsumtionshets och istället belysa mer långsiktiga alternativ för konsumenterna. Detta i form av hemsidan www.whitemonday.se där kunder kommer få erbjudanden av företag som arbetar cirkulärt. White Monday kommer även spridas i sociala medier där en film och en bild med hashtagen #whitemonday publiceras i företagens kanaler. Upphovsman till White Monday är Repamera, ett företag som lagar kläder åt privatpersoner och företag över hela Sverige via postorder.

“Vi såg att flera företag med cirkulära- eller delningsbara affärsmodeller skulle göra egna kampanjer mot Black Friday. Tillsammans är vi starka, så vi bestämde oss för att skapa en gemensam kampanj. Genom att leka “tvärtom-leken” så hittade vi den absoluta motsatsen, alltså White Monday. Motpoler precis som Yin&Yang." - Henning Gillberg, Grundare på Repamera.

Med i kampanjen finns företag från olika branscher som exempelvis Sellpy, Myrorna, Karma, Hygglo, K-märkt och Flow Cup. Även rikstäckande organisationer som CirEko stöttar budskapet.

“Som Sveriges största second hand-kedja är vi glada att kunna stå bakom initiativ som White Monday. Det ligger helt i linje med vårt cirkulära tänk, och vi tycker det är viktigt att erbjuda alternativ till nykonsumtion. - Nina Adler, Kommunikatör på Myrorna.

“Vi är otroligt glada att vara delaktiga i White Monday och öka medvetenheten för återanvändning. Det passar perfekt i Sellpys målsättning att göra det lika enkelt att sälja sina gamla saker som det är att köpa nytt.” - Gustav Wessman, Marknadschef på Sellpy.

Forskare menar att Black Friday leder till stress hos både privatpersoner och butiker. Det Black Friday skapar rent konkret är en typ av bristsituation som leder till stress. Därmed handlar konsumenterna ofta mer och fler saker. Black Friday bygger också på att alla butiker måste hänga på för att inte förlora konsumenter. White Monday vill visa upp andra alternativ där vi både minskar vår konsumtionshets och vår miljöpåverkan.

“Det är fantastiskt med initiativ som White Monday som bidrar till en ökad miljömedvetenhet. White Monday går hand i hand med Karmas arbete mot ett hållbart samhälle, där vi tar tillvara på jordens resurser istället för att slänga sådant som fortfarande går att använda.” - Elsa Bernadotte, Medgrundare & COO på Karma

I Norge har en liknande kampanj redan skapats men under namnet Grønn Fredag, där privatpersoner lämnar in och byter fritidsprylar och kläder. Youtubern Christoffer Mathisen har startat insamlingen Giving Tuesday med 60 Youtube-profiler som tillsammans samlar in pengar för välgörenhetsprojekt. Båda initiativen marknadsförs, även de, som motpoler till Black Friday. För den svenska marknaden och för White Monday kan ni följa spridningen av kampanjen i sociala medier under hashtagen #whitemonday.

- - - - - -

Black Friday
Black Friday tog form i USA och står tillsammans med Cyber Monday som startskott för julhandeln efter Thanksgiving. Namnet syftar till att försäljningssiffror går från röda till svarta, alltså från skuld till vinst. Medan namnet i sig kommer från Philadelphia där det uppkom för att förklara det enorma trafikkaos som skapades efter Thanksgiving. Enligt uppgifter från 2015 omsätter Black Friday nära 425 miljarder kronor i USA. När Black Friday först fick sitt genombrott i Sverige år 2013 handlade det främst om några få aktörer. Idag går majoriteten av de största företagen och e-handlarna i Sverige in med olika rabatter och erbjudanden. Under 2016 ökade Svenska e-handlare sina besök i genomsnitt med 142%, och redan vid lunch hade e-handlarna ökat antalet köp med 90% under Black Friday.

Info om Karma
Karma är en app där restauranger, caféer och livsmedelsbutiker säljer mat som har blivit över till privatpersoner som köper maten direkt i appen till ett billigare pris. Genom att skapa en användarvänlig plattform gör Karma det enkelt, roligt och dessutom lönsamt att rädda mat med det slutliga målet att bekämpa det globala matsvinnet. Karma har sedan starten för 1 år sedan räddat 50 ton mat från att slängas.

Info om Sellpy
Sellpy hjälper privatpersoner att sälja av prylar, för att minska vårt avfall. De tar hand om allt från upphämtning av kläder, till sortering, annonsering och betalning. Det som inte säljs skänks antingen till samarbetspartners eller går till återvinning. Sellpy har sedan år 2015 hjälpt privatpersoner Sverige över att enkelt sälja sina prylar.

Info om Myrorna
Myrorna är Sveriges största och mest välkända butikskedja som säljer second hand med butiker över hela landet. De är störst när det gäller att samla in kläder och prylar som kan återanvändas. Myrorna är en betydelsefull samhällsaktör som verkar för en hållbar värld. Precis som de har gjort i över 120 år.

Info om Repamera
Repamera startades i januari 2017 och har sedan dess lagat kläder över hela Sverige via postorder. Deras vision är att det ska vara enklare att laga än att köpa nytt, och riktar sig till både privatpersoner och företag. Med över 300 nöjda kunder tar Repamera tillbaka reparationskulturen till Sverige.