Jobba på distans-Hur är det möjligt?

Att själv få bestämma över sin arbetstid. Att kunna sitta och jobba i pyjamas eller på en paradisstrand på andra sidan jorden. Att slippa stressen och det förkastliga ekorrhjulet. En bättre flexibilitet mellan jobb och privatliv. Det är några av fördelarna med att arbeta på distans, som tack vare dagens moderna teknologi är möjligt för många. Resebemannings grundare Jannica Grönqvist tar ofta med sig arbetet när hon är på resa. Camilla Lebert Hirvi kallar sig digital nomad och har hela världen som sin arbetsplats.

När Jannica Grönqvist startade Resebemanning var en av hennes främsta drivkrafter att skapa frihet och arbeta på sina egna villkor. För tillfället befinner hon sig på Koh Lanta i Thailand, en resa som blivit en årlig tradition. Under fyra veckor sitter hon uppkopplad på nätet och jobbar, ibland från sitt boende, ibland på ett strandcafé. Jannica stortrivs.
– Att kunna yoga, äta nyttigt och att ta hand om mig själv känns som en investering på lång sikt. Med detta sätt att arbeta är det inte svårt att vara kreativ. Ett av mina stora arbetsområden förutom sälj är just marknadsföring och här nere kommer idéer och lösningar lättare på något sätt, säger hon.

Mer närvarande utomlands
Jannicas arbetsdagar börjar oftast vid 7 på morgonen och gör ett uppehåll vid 14, då sonen kommer hem från den svenska skolan på ön. Vid 17-tiden har Sverige vaknat till liv och mailboxen fylls, och några dagar i veckan har hon Skype-möte med kollegorna hemma i Stockholm. Eftersom tidsskillnaden är så stor slutar Jannicas arbetsdagar ofta inte förrän vid 22.
– Med andra ord finns jag mer närvarande här i Thailand fast jag fysiskt inte är på plats. Sedan kan det absolut finnas stunder då det hade varit bättre att träffas på riktigt med kollegor, kunder och kandidater men då får man göra det bästa av det. En stor fördel som jag ser som egenföretagare är att jag under dessa veckor hinner planera upp, tänka och reflektera. Något som annars är mycket svårt att hinna med hemma.

Att arbeta på distans inom resebranschen är inte speciellt vanligt menar hon, även om de stora onlinebyråerna och affärsresebyråerna brukar kunna erbjuda den arbetsformen. För att kunna få friheten att jobba hemifrån tror hon att det krävs att man som arbetstagare har lärt sig allt rörande företagets rutiner och policys.
– Vi brukar erbjuda konsulter på distans om inte vi kan finna rätt kompetens och erfarenhet på
plats. Men tyvärr så brukar den lösningen inte fungera så ofta på grund av tekniken.
Jannica tror att vi i framtiden kommer att bli mer platsoberoende och fria som individer vilket leder
till att fler arbetstillfällen skapas.
– Om du har rätt driv och kompetens så tror jag att du kan sitta varsomhelst i världen. Om en arbetsgivare vill hitta en unik kompetens kan de nog behöva vara beredda att leta längre bort än vad de tror. De behöver tänka nytt och vara lite modigare när de anställer. Med rätt inställning och attityd kan en medarbetare ute i världen vara minst lika produktiv som den på kontoret i Sverige, säger hon.

Enorm frihet och ett helt nytt liv
Camilla Lebert Hirvi är affärscoach, livsdesigner, parterapeut och researrangör. Hon kallar sig också digital nomad, vilket innebär att hon jobbar online och är helt platsoberoende. De senaste 17 åren har Camilla bott växelvis mellan Thailand och Grekland. För henne betyder nomadlivet också att leva utan så mycket materiella ting.
– Vi har väldigt få saker i vår familj så att vi lätt kan flytta på oss. Vi har också principer att inte äga något. Vi hyr bostad och transportmedel där vi bor, berättar hon.
Att arbeta platsoberoende har gett Camilla ett helt nytt liv. Hon bor ofta på vackra platser i värmen och jobbar när, var, hur och med vad hon vill.
– Det här sättet att jobba ger mig en enorm frihet och gör mig också väldigt kreativ, säger hon.

Vad vill hon ge för tips till den som drömmer om att jobba platsoberoende?

– För dig som är anställd kan du börja med att kolla möjligheten att börja jobba på distans för din nuvarande arbetsgivare. Kanske först en testperiod med utvärdering och sedan kunna vara i ett annat land i ett andra steg. Du kan söka jobb som accepterar distansarbete. Eller så kan du börja bygga upp en egen verksamhet vid sidan av din anställning och så småningom växla över till den. Ännu ett alternativ är att säga upp dig och börja bygga en egen verksamhet på heltid direkt. Jag gjorde det sista alternativet och hade ett år på mig med de sparpengar vi hade.

Men hur klarar man ekonomin då? Med en arbetsgivare som accepterar distansarbete kan det bli mycket förmånligt ekonomiskt om man till exempel får en svensk lön men bor i ett land med mycket lägre kostnader än i Sverige, menar Camilla. Om man däremot kastar loss direkt behövs en buffert att leva av under tiden man bygger upp sin nya verksamhet.
– Och förstås tillit till sig själv och att detta kommer att gå! Lycka till! Jag har aldrig ångrat mig, säger Camilla.

• passion
  • turism