Emma Feldman, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, och Fredrik Bele, VD på Resona, tar första spadtaget för KV11 i Barkarbystaden

Första spadtag för KV11 i Barkarbystaden

Den 14 december tog Resona och Järfälla kommun tillsammans det första officiella spadtaget för KV11 i Barkarbystaden.

Resona utvecklar ett kvarter om totalt 27 000 kvm i ett mycket centralt läge mittemot Barkarbystadens framtida tunnelbanestation. KV11 blir ett urbant kvarter som rymmer 397 yteffektiva lägenheter, co-live, kontor och co-working, restauranger och butiker.

Med och tar det första spadtaget var bland andra Fredrik Bele, VD på Resona och Emma Feldman, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

- Resonas KV11 kommer att ha mycket att erbjuda för många framtida Järfällabor och det kommer att bidra till ett livskraftigt, hållbart och sprudlande stadsliv mitt i Barkarbystaden. Jag ser fram emot att se kvarteret växa fram med moderna bostäder, arbetsplatser, restauranger, café och butiker som kommer att förgylla stadslivet för de som väljer att bo, leva, besöka och arbeta här. Med klimatfokus och gröna stråk tillsammans med det kollektivtrafiknära läget så är det här verkligen ett kvarter som kommer att ligga i framkant, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Resona har i KV11 tecknat hyresavtal med bland annat hamburgerkedjan Phil’s Burger, det franskinspirerade caféet Le Croissant och COLIVE för co-live bostäderna.

- Det är fantastiskt spännande att vi fått möjligheten att skapa framtidens kvarter tillsammans med Järfälla kommun. Utöver kvarterets hållbara och moderna bostadsrätter kommer Resona som långsiktig fastighetsägare förvalta både co-work och co-live i KV11. Vi ser att vi är på rätt väg när vi redan innan spaden satts i backen lyckats knyta till oss flera spännande restauranger och koncept som vi normalt sett endast hittar i Stockholms innerstad, säger Fredrik Bele, VD på Resona.

Preliminär inflyttning i KV11 planeras till Q4 2023.

Resona utvecklar fastigheter med hög kvalitet och fokus på hållbarhet och innovation i Mälardalen och Skåne. För att effektivisera byggandet, sänka kostnaderna och minska klimatpåverkan tar vi ansvar för hela kedjan, från projektering till inflyttning. Vi tror på den enkla tesen att hårt arbete och innovation lönar sig och vågar utmana traditionella mönster i branschen.

Inom Resona-gruppen ryms entreprenad, anläggning, en betongprefab-fabrik som halverar klimatavtrycket, ett uthyrningsföretag, Universal electric som utför etableringar av byggarbetsplatser och innovations- och installationsföretaget Zyax som utvecklar kostnadseffektiv och klimatanpassad teknik till smarta hem.