28 oktober 2020

Nyhetsbrev: Påverkan & intressepolitik #1 2020

I detta nyhetsbrev skriver vi om aktuella intressepolitiska frågor som Reumatikerförbundet arbetar med, till exempel jämlik och personcentrerad vård, och rehabilitering.

Vård- och hälsocentraler uppmanas erbjuda patienter förebyggande giktbehandlingar

Hundratals brev har skickats till vård- och hälsocentraler i hela Sverige med uppmaningen om att se över de behandlingsmetoder som ges till giktpatienter.
-Jag blir glad om patienter, som ett resultat av vår kunskapssatsning, pratar om förbyggande läkemedelsbehandlingar med sina läkare. Det är mycket värt särskilt som gikt är en av de mest underbehandlade sjukdomarna i svensk sjukvård, säger Lotta Håkansson, förbundsordförande på Reumatikerförbundet. Läs mer här.

Ny satsning för att öka kunskapen om gikt

På Internationella reumatikerdagen tog Reumatikerförbundet fram omfattande information om gikt som ger kunskap och lotsar personer rätt i vården. För att på ett enkelt sätt öka kunskapen om sjukdomen och erbjuda den som är drabbad tillförlitlig information. Läs mer på Reumatikerförbundets hemsida: Att leva med gikt.

Reumatikerförbundet välkomnar att fler apotek i glesbygd får söka ekonomiskt stöd

Reumatikerförbundet välkomnar regeringens förslag som gör det möjligt för fler apotek att få del av det glesbygdsbidrag som tillkom 2013.
-Så bra att regeringen har lyssnat på Reumatikerförbundet och våra medlemmar, säger Lotta Håkansson, förbundsordförande. Vi vill se en jämlik tillgång till läkemedel i hela landet oavsett var man bor. Förslaget kommer att leda till att fler apotek kan ta del av glesbygdsbidraget och därmed öka tillgängligheten till apotek och läkemedel för de som bor i glesbygd. Läs mer här.

Tusentals artrospatienter väntar på operation

Reumatikerförbundets medlem Eva Hendén är en av de hundratusentals patienter som väntar på operation. Hennes planerade knäoperation ställdes in på grund av covid-19. Hör när hon berättar i TV4 Nyheterna om hur livet påverkats av pandemin. Lär mer här.

Bli medlem
Vi är fler än 1 miljon människor som lever med reumatisk sjukdom i Sverige. Reumatikerförbundet är vår organisation! Kom och var med, på dina villkor. Vi behöver dig! Behöver du oss?
Stöd oss
Som givare är du med oss och kämpar för att nå visionen – ett bra liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta. Ditt värdefulla stöd betyder mycket för många. Tack!
Bli medlem Ge en gåva