Förläng ansökningstiden för riskgruppsersättning

Förläng ansökningstiden för riskgruppsersättning

Reumatikerförbundet vill förlänga ansökningstiden för riskgruppsersättning och utöka månaderna som man kan söka ersättning för.

I slutet av augusti månad öppnades möjligheten att söka ersättning för riskgrupper som stannat hemma för att undvika smitta istället för att arbeta under pandemin.

Hittills har intresset varit svalt. Av de 100 000 ansökningar som Försäkringskassan förberett sig för att ta emot har bara drygt 2000 personer ansökt.

- Nu finns det ekonomiskt utrymme och det borde finnas en politisk vilja för att se över reglerna så att fler får kännedom om den tillfälliga riskgruppsersättningen, säger Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet.

Reumatikerförbundet har tre krav:

• Förläng ansökningstiden till årsskiftet. Sista ansökningsdag är 30 september. Det innebär att ansökningstiden från start till slut bara varit drygt en månad. Reumatikerförbundet anser att det är för kort tid och vill därför förlänga tiden till årsskiftet.
  • Utöka månaderna som man beviljas ersättning för. I dagsläget får man ersättning för juli-september. Reumatikerförbundet vill att ersättningen ska gälla retroaktivt från mars månad till årsskiftet.
  • Förstärk kommunikationen. Det är viktigt att informationen om den tillfälliga riskgruppsersättningen kommer alla berörda till del.

- Riskgrupper äventyrar inte sin hälsa och ändrar sina vanor för att en månad övergår i en annan. Rekommendationerna att jobba hemifrån kom i mars och gäller även efter sista ansökningsdatum för riskgruppsersättningen, säger Lotta Håkansson.