Lotta Håkansson, förbundsordförande.

Reumatikerförbundet kritiskt till förslag om återgång till gamla sjukskrivningsregler

I början av veckan presenterades förslagen i utredningen ”Sjukförsäkring i förändring”. Lotta Håkansson, förbundsordförande för Reumatikerförbundet, säger i en kommentar att förslagen är tondöva och går i helt fel riktning.

Om förslagen blir verklighet innebär det en återgång till de skarpare regler som gällde 2019. Det vill säga att den sjukes arbetsförmåga efter 180 dagar ska prövas mot ett normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden, och att det även ska gälla äldre personer mellan 63-66 år, som idag är undantagna.

- Förslaget är tondövt och ett stort steg i fel riktning, säger Lotta Håkansson, ordförande för Reumatikerförbundet. Vi välkomnade de förändringar som gjordes i försäkringen 2021-2022. Många med reumatisk sjukdom har en begränsad arbetsarbetsförmåga som också varierar över tid. Det innebär att sjukförsäkringssystemet måste bli flexiblare, inte tvärtom. Alla människor ska ha möjlighet att arbeta 100 procent av sin förmåga och kunna försörja sig på det.

Reumatikerförbundet vill också slå ett slag för tidig rehabilitering. Rehabilitering är en hörnsten för all vård och behandling för den som har en reumatisk sjukdom.

- Tidig rehabilitering ökar möjligheten att snabbare kunna återgå till arbete, till skillnad mot hårdare sjukskrivningsregler som varken kommer att gynna samhället eller individen, säger Lotta Håkansson.