Kristina Hörnberg, fysioterapeut och medicine doktor, vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå och på Umeå universitet får Reumatikerförbundets vårdforskningsstipendium 2021.

Vårdforskningsstipendiet till Kristina Hörnberg – för forskning om hälsovinster av motion vid tidig reumatoid artrit (RA).

Kristina Hörnberg har fått Reumatikerförbundets vårdforskningsstipendium för 2021 på 25 000 kronor, för sin forskning om hur motion och träning påverkar riskerna för hjärtkärlsjukdomar hos personer vid tidig reumatoid artrit (RA). Priset delades ut i samband med Reumatikerförbundets digitala distriktsordförandekonferens lördagen den 25 september.

- Våra studier visar på vikten av fysisk aktivitet, men lyfter även fram sömnen som en viktig faktor för den kardiovaskulära hälsan vid RA. Vilan är viktig, men i form av sömn och inte genom stillasittande tid, säger Kristina Hörnberg.

Kristina Hörnbergs forskning är inriktad på kardiovaskulär prevention vid tidig reumatoid artrit (RA), med fokus på syreupptagningsförmåga och fysisk aktivitet. Resultaten av forskningen visar att en högre fysisk aktivitetsnivå, med måttlig till hög intensitet, är förknippat med en bättre kardiovaskulär riskprofil hos patienter med RA.

- Fynden från forskningen har medfört förändrade rutiner vid Reumatologkliniken i Umeå, där alla patienter med nydebuterad RA idag får testa sin syreupptagningsförmåga och därför kan erhålla individualiserade och förbättrade träningsråd. Tack vare hennes forskning får många patienter både bättre och längre liv, säger Lotta Håkansson, ordförande för Reumatikerförbundet.

Kristina Hörnberg är både legitimerad fysioterapeut och medicine doktor. Hon är verksam vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå och på Umeå universitet.

Reumatikerförbundets motivering till Vårdforskningsstipendium 2021

Legitimerade sjukgymnasten tillika Medicine doktorn Kristina Hörnberg har tilldelats Reumatikerförbundets Vårdforskningsstipendium för år 2021.

Kristina Hörnberg disputerade för doktorsgrad i april 2018 med en avhandling inom ämnesområdet reumatologi med titeln ”Aspects of physical activity in Rheumatoid Arthritis: Associations with inflammation and cardiovascular risk factors ”. Hon har sedan många år tjänst vid Reumatologkliniken, Norrlands Universitetssjukhus, och är knuten till Institutionen för Folkhälsa och Klinisk medicin/reumatologi, Umeå Universitet.

Kristina Hörnbergs forskning är inriktad på kardiovaskulär prevention vid tidig reumatoid artrit (RA) med fokus på syreupptagningsförmåga och fysisk aktivitet. Hon fann något oväntat att syreupptagningen var generellt oförändrad efter 16 års sjukdom, men att den var sämre överlag hos patienter med hög inflammatorisk aktivitet. Ett samband sågs mellan hög fysisk aktivitet och en mer fördelaktig kardiovaskulär riskprofil och detta gällde även för de som inte nådde nationellt rekommenderad träningsnivå. Hon har även visat att intensiv cykelträning (Spinning) under 10 veckor förbättrade blodtryck och syreupptagningsförmåga hos patienter med RA utan några negativa effekter på grundsjukdomen.

I pågående studier visar Kristina Hörnberg att hög fysisk aktivitetsnivå är associerad till bättre värden för flera kardiovaskulära riskfaktorer och även att låg nattlig sömnduration är relaterad till sämre värden. Kristina planerar studier med fokus på kardiopulmonell samsjuklighet och deltar även i nationella samarbeten kring vård och behandling vid RA samt har internationella kontakter. Kristina har ett djupt engagemang i att sprida den kunskap hon besitter från såväl forskning som från lång klinisk erfarenhet. Hennes undervisning i reumatologi vid vårdutbildningar och för patientföreningar är uppskattade. Det är med glädje och stolthet som Reumatikerförbundet i år tilldelar Kristina Hörnberg 2021 års Vårdforskningsstipendium.