Blocköverskridande samarbeten nödvändiga för att genomföra viktiga hbt-reformer

RFSL beklagar att de hbt-fientiga Sverigedemokraterna valts in i riksdagen. Valresultatet ställer större krav än någonsin på de partier som värnar om mänskliga rättigheter och arbetar för att hbt-personer ska ha samma rättigheter som andra.

— Sverigedemokraterna är ett parti som har motarbetat varje reform som genomförts i Sverige för att stärka hbt-personers rättigheter, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

Under våren och sommaren har Jimmie Åkesson ett flertal gånger hävdat att SD är ett hbt-vänligt parti, allra först i en debattartikel i Aftonbladet. Argumentationen har varit att SD:s främlingsfientliga och islamofoba hållning med en extremt restriktiv invandringspolitik i sig självt skulle gynna Sveriges hbt-personer.

Jimmie Åkesson har genom detta sagt att alla människor som har sina rötter i muslimska länder skulle vara hbt-fientliga. Det är en rasistisk retorik som hbt-rörelsen aldrig får ställa upp på. Kampen för hbt-personers rättigheter är en kamp för mänskliga rättigheter och den kampen kan aldrig innebära att några människors rättigheter ställs emot några andras, säger Ulrika Westerlund.

RFSL har under valrörelsen drivit frågor om hbt-flyktingars rätt till asyl i Sverige, transpersoners rätt till könskorrigerande vård utan krav på tvångssterilisering, familjepolitiska frågor och hiv-positivas rättigheter. Under Stockholm Pride ordnade RFSL bland annat en partiledardebatt och släppte rapporten Verklighetens väljare om riksdagskandidaternas åsikter i flera aktuella hbt-politiska frågor.

— Nu krävs blocköverskridande samarbeten i riksdagen för att värna de mänskliga rättigheterna och säkerställa att angelägna hbt-politiska reformer inte uteblir, säger Ulrika Westerlund.

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se

• sverigedemokraterna
  • homofobi