Efter talet i Almedalen: Så här blir din politik bättre för Verklighetens folk, Göran Hägglund!

Familjepolitik för verklighetens familjer
RFSL vill att alla som vill ska kunna bilda familj på det sätt som de önskar och leva tryggt i de familjer de valt. För att detta ska vara möjligt krävs bland annat att ett barn ska kunna ha fler vårdnadshavare än två, att alla som är i behov av medicinska fertilitetsbehandlingar får tillgång till dessa oavsett relationsstatus, att surrogatmödraskap blir möjligt att reglera juridiskt och att tvångssteriliseringen av transpersoner upphör.

— Kristdemokraterna vill att familjerna ska få mer makt över sina liv och menar sig arbeta för barnens bästa. Många hbt-personer har också familjer och barn men med Kristdemokraternas politik straffas barn till hbt-personer och familjernas möjligheter att själva bestämma över sina liv begränsas radikalt, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

Göran Hägglund, det är dags att visa att du verkligen menar det du säger. Att låta barn som i verkligheten har fler föräldrar än två även ha dem som juridiska vårdnadshavare är det bästa för barnen och med utökad tillgång till fertilitetsbehandling får fler möjlighet att bilda familj, säger Ulrika Westerlund.

Verklighetsanpassad vård för transpersoner
RFSL arbetar för att vården för transpersoner ska förändras så att alla transpersoner som önskar könskorrigerande ingrepp ska få tillgång till dessa, och inte bara de med en viss diagnos, så som nu är fallet. Vi vill också stoppa tvångssteriliseringar av transpersoner och att alla som önskar ska ges möjlighet att bli föräldrar på det sätt de önskar också efter behandlingen. Ingen ska inte heller påtvingas medicinska ingrepp för att få ändra sitt juridiska kön.

Nyligen presenterade Socialstyrelsen en omfattande utredning om transpersoners situation med en mängd förslag på hur lagen som reglerar juridiska könsbyten kan göras bättre och hur könskorrigerande behandling ska kunna erbjudas även till personer som inte fått diagnosen transsexuell. Innan den kom berättade Göran HägglundAftonbladet.se (10-06-17) att han avsiktligt väntat med att agera i frågor som rör transpersoner i väntan på utredningen och att han såg fram emot att ta del av den. Sedan den kom har han dock avböjt att redogöra för Kristdemokraternas inställning till utredningens förslag.

Göran Hägglund, har nu chansen att verkligen radikalt förbättra förutsättningarna för transpersoner i Sverige. Han har möjlighet att stoppa tvångssteriliseringar och påtvingade skilsmässor och visa att han verkligen ser även transpersoners verklighet, säger Ulrika Westerlund.

RFSL är Verklighetens folk
Under årets valrörelse fyller RFSL begreppet ”Verklighetens folk” med politiskt innehåll och
driver fem politiska krav mot alla partier:
- Familjepolitik för verklighetens familjer
- En hbt-kompetent asylpolitik i en verklig värld
- Verklighetsanpassad vård för transpersoner
- Kompetent bemötande av verklighetens folk
- Verklig hivprevention är allas ansvar

Läs mer på www.rfsl.se - klicka på länken Verklighetens folk

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se

• göran hägglund