RFSL arrangerar ILGA:s världskonferens 2012

Sent igår kväll blev det klart att Stockholm står värd för nästa världskonferens för ILGA, (The International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association). Stockholm vann med 169 röster mot 35 för motkandidaten Sydney.

— Vi är verkligen stolta över förtroendet att få vara värdar för ILGA:s världskonferens. ILGA:s konferenser bidrar konkret till att långsiktigt förbättra situationen för hbt-personer på ett globalt plan. Det blir också en fantastisk möjlighet för den svenska hbt-rörelsen att fördjupa sina internationella kontakter, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, som är den organisation som kommer att organisera konferensen.

— Vi förväntar oss också ett stort stöd från den svenska regeringen och från svenska organisationer som biståndsorganisationer och den fackliga rörelsen, säger Ulrika Westerlund.

Omröstningen om vilken stad som ska vara värd för nästa konferens hölls under den nu pågående 25:e världskonferensen, i Sao Paulo i Brasilien. Den andra kandidaten till värdskapet för nästa konferens var Sydney, Australien. Stockholm vann med röstsiffrorna 169 – 35.

ILGA:s 26:e världskonferens ska hållas under 2012. Den exakta tidpunkten är ännu inte bestämd.

— Vi kommer lägga ett stort fokus på konferensens finansiering med målet att erbjuda ett stort antal stipendier för deltagare som annars inte skulle ha möjlighet att delta. En bred internationell närvaro som möjliggör för gräsrötter från alla regioner att göra sig hörda är avgörande för en framgångsrik konferens, säger Christian Möllerop, vice förbundsordförande för RFSL.

Under konferensen blev det också klart att RFSL:s efterträdare på posten som värd för ILGA:s kvinnosekretariat blir Minority Women in Action från Kenya.

— Jag är väldigt glad över att lämna över till en organisation med stor potential och som jobbar med bland annat hälsofrågor för hbt-kvinnor. Det är en oerhört viktig fråga på global nivå, säger Maria Sjödin, verksamhetschef på RFSL, som varit den som representerat RFSL på posten.

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se