RFSL fyller 65 år!

Det är idag, den 21 oktober, exakt 65 år sedan RFSL bildades. Det förbund som några modiga, under iakttagande av stor försiktighet, bildade 1950 är idag en livaktig, synlig och växande organisation för homosexuella, bisexuella, transpersoner och andra personer med queera uttryck och identiteter.

Det var den 21 oktober 1950 som det som kom att bli RFSL bildades. I protokollet framgår att 36 medlemmar, 35 män och en kvinna, hade samlats ”hos vännen G-A. Petersson i Solna”. Detta för att bilda en svensk sektion av det danska Forbundet af 1948, som den organisation hette som homosexuella bildat i Danmark. Namnet syftade på FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Det danska förbundet hade fått flertalet svenska medlemmar och det var några av dessa som samlades. Bland viktiga personer under RFSL:s första tid kan nämnas mångårige ordföranden Owe Ahlström och talespersonen Allan Hellman, den ende under 1950-talet som framträdde utåt under eget namn.

RFSL har flera gånger genom åren varit först med att väcka och skapa debatt kring frågor som senare blivit verklighet. 1953 väckte RFSL, för första gången, i en skrivelse till Socialdepartementet, frågan om äktenskap för samkönade par. Kravet ansågs dock inom den egna styrelsen som så vågat att man övervägde att försöka få tillbaka skrivelsen. ”Fara är att tidningarna skulle ägna stort intresse om de fingo vetskap härom”, står det i ett protokoll från januari 1954. 56 år skulle det komma att ta innan dessa tidiga RFSL-aktivisters vision om samkönat äktenskap kunde förverkligas 2009.

- Det är en stor ära för mig att vara förbundsordförande för ett förbund som genom åren haft så många modiga och envisa aktivister. Att alltid vara tydlig med vad vi vill åstadkomma är en stor styrka i vår kommunikation och i kontakten med beslutsfattare, säger RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund.

På 65-åringens önskelista står bland annat:

- rättssäkerhet för asylsökande hbtq-personer,

- skadestånd för tvångssteriliserade transpersoner,

- handlingsplan mot hatbrott och andra brott som drabbar hbtq-personer,

- inkludering av transpersoner i förbudet mot hets mot folkgrupp,

- förbättrad hiv-prevention - utan informationsplikt,

- en inkluderande familjepolitik, och

- borttagande av 18-årsgränsen för personer som vill byta juridiskt kön.

RFSL hade vid senaste årsskiftet drygt 7 000 medlemmar och har för närvarande avdelningar på 37 orter i landet från Kiruna i norr till Malmö i söder.

65-årsdagen firar förbundet med ett mingel under onsdagskvällen i lokalerna på Sveavägen i Stockholm. Även under föregående helg firades RFSL, genom att en stor konferens anordnades i Västerås. Deltog där gjorde cirka 120 personer från den svenska hbtq-rörelsen.

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter, bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.