Verklighetens folk intar Sergels torg

RFSLs valkampanj Verklighetens folk besöker idag lördag kl 13-14 Sergels torg i Stockholm för att prata hbt-politik i valstugorna med politiker och väljare. Inför valet driver RFSL en mängd frågor inom familjepolitik, hiv-politik, vård för transpersoner, asylrätt för hbt-flyktingar och kompetent bemötande av hbt-personer inom vård och omsorg.

— Under sommaren var många av politikerna från båda blocken väldigt angelägna om att prata hbt-politik men i Alliansens valplattform nämns hbt inte alls och de Rödgröna tar bara kort upp hbt i förbifarten i den internationella delen av sin regeringsplattform, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

Valkampanjen Verklighetens folk syftar till att lyfta hbt-politiska frågor inför valet. Kampanjen inleddes under Almedalsveckan i somras då RFSL även släppte boken Verklighetens folk med bilder av Elisabeth Ohlson Wallin. Boken finns att ladda ner HÄR.

Kampanjen fortsatte sedan under Stockholm Pride då RFSL ordnade en partiledardebatt där alla riksdagspartiernas partiledare utom Göran Hägglund närvarade. RFSL presenterade även under Stockholm Pride valundersökningen Verklighetens väljare som redovisade partiernas och riksdagskandidaternas ståndpunkter i en rad viktiga hbt-frågor. Rapporten finns att ladda ner HÄR.

— Vi hoppas på fler konkreta ställningstaganden från de båda regeringsalternativen till exempel vad gäller situationen för hbt-flyktingar, säger Ulrika Westerlund.

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se

• familjepolitik
  • demonstration