Bråk i EU-parlamentet om SRHR-rapport

Bråk i EU-parlamentet om SRHR-rapport

En rapport med viktiga skrivningar om lagliga och säkra aborter, rätten till sexualundervisning och skydd för hbt-personer lyftes igår från dagordningen i Europaparlamentet och skickades tillbaka till utskottet.Rapporten innehöll bland annat bra skrivningar om rätten till lagliga och säkra aborter, rätten till sexualundervisning, åtgärder mot diskriminering av hbtq-personer och rätten till behandling av hiv.

Från konservativt håll har man gjort allt för att smutskasta rapporten med målet att få så många EU-parlamentariker att rösta ner den, vilket igår lyckades då en knapp majoritet röstade för att bordlägga rapporten.

- RFSU är starkt kritiska till denna utveckling och kommer fortsätta arbetet för att stärka frågor om sexuell och reproduktiv hälsa i Sverige, EU och övriga världen. Vi ser just nu ett bakslag, inte minst i Europa, för kvinnors och hbt-personers rätt till sina kroppar och sexualitet. I detta läge behöver vi fler röster för dessa självklara frågor, säger Kristina Ljungros förbundsordförande för RFSU och ledamot IPPF Europas styrelse.

Frågan gäller inte lagstiftning inom området sexuell och reproduktiv hälsa, utan endast en åsiktsyttring om preventivmedel, säkra aborter och icke-diskriminering. Med röstsiffrorna 351 mot 319 lyftes frågan från dagordningen och skickades tillbaka till utskottet.

Vad som kommer hända med rapporten är oklart, men risken är stor för att det kommer dröja många år innan en ny rapport liknande Estrealrapporten behandlas igen.