Inför jämlika regler för de som vill bilda familj

Inför jämlika regler för de som vill bilda familj

Vi närmar oss jul – en tid många förknippar med familj och vänner. Men alla får inte bilda familj på det sätt de själva önskar eftersom dagens familjepolitik är diskriminerande. Det är politiska regler som styr vem som är eller ges möjlighet att bli förälder. RFSU menar att familjepolitiken inte kan begränsas till de som redan har barn, utan bör innefatta de som önskar bilda familj. Och här finns mycket att önska.Ofrivillig barnlöshet är inte ett lyxproblem. Att vara ofrivilligt barnlös är en sjukdom som drabbar 10 procent av Sveriges befolkning. Det är ett sjukdomstillstånd där en förvånansvärt stor del av de drabbade får bekosta vården med egna pengar.

Ofrivillig barnlöshet upplevs ofta som en stor personlig tragedi. I dag handlar det om tur att tillhöra rätt landsting, eller att man har ekonomi som gör det möjligt att på egen hand finansiera dyra försök med assisterad befruktning.

För att få så kallad provrörsbefruktning, IVF, i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten får kvinnan vara högst 37 år och det erbjuds två försök. Detta kan jämföras med Örebro där 40 år är den övre åldersgränsen och tre försök erbjuds. Och varför får partnern, en kvinna, i ett samkönat par vara högst 38 år på Gotland när mannen i ett olikkönat par får vara högst 56 år? Och den behandlade kvinnan vid insemination i ett samkönat par får vara högst 38 år, men 40 i en olikkönad relation?

I Jönköping får det samkönade paret dela på IVF-försöken, men inte några mil därifrån i landstinget i Kronoberg. Att införa jämlika regler över hela landet är enbart en fråga om prioritering och en politik som vågar agera.

Det finns inte längre några argument för att vänta. Allt som krävs är politiker som vågar visa politisk handlingskraft.

Kristina Ljungros
Förbundsordförande för RFSU

Debattartikel i SVD 21 december 2013 om ojämlika reglerna i Sverige som drabbar ofrivilligt abrlösa