Myrsteg för kvinnors rätt till abort på Irland

Myrsteg för kvinnors rätt till abort på Irland

Nyligen röstade Irland för en lagändring som innebär att kvinnor ska ha rätt till abort om graviditeten innebär reell fara för deras liv. En värdering av risken ska göras av läkare i varje enskilt fall. Rätten till abort gäller också om det är fara för att kvinnan tar sitt eget liv, något som först måste godkännas av tre läkare. I praktiken innebär det ett fortsatt totalförbud.

Det nu aktuella förslaget är inte någon större lagförändring då artikel 40.3.3 i den irländska konstitutionen idag säger att abort är förbjudet utom vid omedelbar fara för den gravida kvinnan. Lagändringen innebär ett antal förtydliganden om när en abort kan utföras och hur bedömningen ska göras. Vid akuta fall kan en enskild läkare göra bedömningen, men vid livshotande sjukdom måste två läkare oberoende av varandra godkänna ett avbrytande av graviditeten. Om det föreligger en uppenbar självmordsrisk hos kvinnan måste tre läkare enhälligt besluta om ingreppet. Lagändringen innebär att abort fortfarande är förbjudet vid våldtäkt och incest.

Det är med andra ord myrsteg för kvinnors rätt till abort. I praktiken kommer det inte att innebära någon skillnad och kvinnor på Irland förnekas fortsatt rätten att bestämma över sina egna kroppar. Även fortsättningsvis kommer kvinnor tvingas resa utomlands för att avbryta en oönskad graviditet. Tre europeiska länder har idag i princip totalförbud- Polen, Irland och Malta- och dagens beslut förändrar inte den situationen.

- Jag har idag talat med vår samarbetsorganisation på Irland, IFPA, som menar att detta är ett mycket litet steg framåt. Trots att opinionsundersökningar på Irland visar att stödet för rätten till abort är starkt och ökar och trots höstens tragiska dödsfall ser vi nu ett förslag som i praktiken inte kommer att innebära någon förändring. Alternativet för kvinnor på Irland kommer även fortsättningsvis att innebära resor utomlands för att slutföra de oönskade graviditeterna, då Irland i princip har ett totalförbud mot abort. Med andra ord exporteras frågan dit möjligheten finns, säger Kristina Ljungros RFSU:s förbundsordförande.