Bra med jämställdhetsmyndighet, men oro för strategin för mäns våld mot kvinnor

Bra med jämställdhetsmyndighet, men oro för strategin för mäns våld mot kvinnor

RFSU tycker att regeringens initiativ att inrätta en jämställdhetsmyndighet är positivt, men framhåller att den nya myndighetens kommande uppdrag är centralt för resultatet. Jämställdhetsarbetet får inte begränsas till endast en myndighet.
Vi ser även fram mot den nationella strategin mot mäns våld mot kvinnor, säger Kristina Ljungros, förbundsordförande RFSU. Det är bra med fokus på det förebyggande arbetet, något vi länge efterfrågat, men det är viktigt att strategin även innefattar våld i samkönade relationer.

RFSU gav sitt stöd till inrättningen av en jämställdhetsmyndighet i remissvaret till Jämställdhetsutredningen tidigare i år, men menar att det är viktigt att uppdraget tydliggörs. Den nya myndigheten måste ges ett tydligt mandat, inte minst i samordning med andra myndigheter så inte jämställdhetsarbetet begränsas till endast en myndighet.

- Det är viktigt att betona att jämställdhetsarbetet inte bara är en fråga för myndigheter, säger Kristina Ljungros. Fler aktörer måste involveras och vi ser naturligtvis fram mot att kunna bidra i arbetet med jämställd hälsa och vi hoppas att det intersektionella perspektivet som lyftes fram i Jämställdhetsutredningen blir centralt i den nya myndighetens arbete.

Regeringen presenterade också att en nationell strategi mot mäns våld mot kvinnor ska tas fram och där är RFSU oroliga för att viktiga målgrupper utelämnas.

- Det är bra med fokus på förebyggande arbete och killar och män, fortsätter Kristina Ljungros. Och det är bra att perspektivet med hedersrelaterat våld lyfts fram. Men våld i nära relationer inkluderar även hbtq-personer, något som inte får tappas bort i arbetet med strategin. Det finns en stor risk att man missar de grupper som inte innefattas i den begränsning regeringen har valt.

RFSU anser att det blir ett för snävt synsätt att enbart tala om mäns våld mot kvinnor för det finns våld inom samkönade relationer. Andra grupper är personer med funktionsvariationer som utsätts för våld och äldre personer där preventivt och våldförebyggande ofta saknas. RFSU tycker att regeringen ska bredda begreppet och lyfta in hbtq-personer, äldre och personer med funktionsvariationer.

RFSU:s pressjour

+46-761-60 33 07