Färre sexualbrott kräver mer än hårdare straff

Färre sexualbrott kräver mer än hårdare straff

RFSU välkomnar det breda uppdraget gällande Regeringens utredning angående översyn av våldtäktsbrott.

Ett fåtal av alla våldtäktsanmälningar leder till åtal. Detta beror delvis på lagstiftningens utformning, men de stora problemen ligger någon annanstans. Att de regionala skillnaderna i personuppklarningsprocent vid våldtäktsanmälningar är så stora talar för detta. RFSU menar att utredningen särskilt bör granska de anmälningar som inte lett till åtal för att identifiera de problem som finns och åtgärda dessa.

–  Det är särskilt glädjande att just frågan om oaktsamhet lyfts fram, vilket är något som RFSU länge efterfrågat. Människors frihet att vara, välja och njuta begränsas dagligen genom våldshandlingar och övergrepp. Vi ser utredningsdirektivet som ett steg i rätt riktning, men RFSU:s erfarenhet är att det behövs mycket mer för att det ska bli en verklig samhällsförändring. Mer behövs för att förebygga sexuella brott och för att ge utsatta upprättelse och stöd, säger RFSU:s förbundsordförande Kristina Ljungros.

RFSU tror dock inte att förändringar i sexualbrottslagstiftningen är de enda, eller de viktigaste, åtgärderna för att förhindra sexuella övergrepp eller för att klara upp sexualbrott.

–  RFSU tror inte att lagstiftningens normerande effekt räcker. Det behövs framförallt breda satsningar på utbildning och tongivande samtal om normer och attityder som ligger till grund för attityder till sexualitet och ömsesidighet som når unga. Här kommer skolans viktiga arbete med bra sexualundervisning in. För RFSU är arbete mot sexuellt våld och för samtycke och ömsesidighet kärnfrågor. Vi vill arbeta för en samtyckeskultur i samhället och för att nå dit krävs många förbättringar och tydliga åtgärder, säger RFSU:s generalsekreterare Maria Andersson.

Läs mer om regeringsdirektivet: http://www.regeringen.se/sb/d/18313/a/245429

Läs Regeringens pressmeddelande: http://www.regeringen.se/sb/d/18793/a/245411