OTTAR #4 2006 UTE NU

OTTAR #4 2006 UTE NU Sveriges viktigaste sexualpolitiska tidskrift! -------------------------------------------------------- TEMA: MANSHETS Ottar undersöker bilden av mannen. Redan för tio år sedan talades det i medier och forskning om att "nu är männen också objektifierade". Och visst exponeras bilder av män mer idag än för bara fem-tio år sedan. Vi ser det i reklam, mode, medier och skönhetsbranschen. Bilden av mannen är under förändring; ytan blir viktigare, idealen förskjuts, prestationskraven ökar. Manligheten dekonstrueras och rekonstrueras. Ottar undrar – vad är det som gör en man? - MEJKADE MÄN OCH MODERNA MYTER - Tvättbrädsmage, märkeskläder och en diskret make-up är det som gäller för 2000-talets man. Men leder den ökade objektifieringen och utseendeidealen – precis som de anses göra när det gäller kvinnor – till känslor av att inte duga, till skuld och skam? Eller är det en utveckling i jämställdhetens tecken? Rasmus Malm tar pulsen på bilden av mannen som objekt. - MÄN MED KLASS - Den svenska manligheten sägs vara i kris. Vad händer när de traditionella machoidealen tvingas möta den moderna lattepappan? Anneli Jordahl ser hur arbetarklassmannen står kvar på landsbygden i ensamhet, medan kvinnan åker in till stan och gör karriär. - EN LEKTION I MANLIGHET - En riktig karl vill ha grabbarnas kärlek och gör allt för att inte avslöja sitt veka känsloliv. Kristoffer Poppius blottlägger homofobins kärna. - FEJKAR KILLAR ORGASM? - Att tjejer fejkar orgasm är numera en allmänt accepterad föreställning. Men killar då? Är de alltid redo att skjuta och spruta? Går killars fejkade orgasmer att prata om, eller är det tabu? Manne Forssberg förvånas över den kompakta tystnaden kring ämnet, och avslöjar något vi inte trodde att vi visste. TJOCK & VACKER Ulf B Andersson spanar in en subkultur för stora. -------------------------------------------------------- Dessutom: MED RESPEKT FÖR MODER JORD I Bolivia är abortmotståndet massivt. Magnus Linton rapporterar från den andinska kulturens hjärta. "MIN MAMMA BAD MIG LÄMNA LANDET OCH PAPPA BAD MIG TA GIFT" Vi har träffat en av Sydkoreas största filmstjärnor, som gick från folkkär artist till persona non grata över en dag. OTTARS NYA SEXPOLISER Victor Bernhardtz och Eva Parker är Ottars nya ”sexpoliser”. De hyllar och dissar politiken och kulturen, spanar trender och tipsar om nyheter. QX chefredaktör Anders Öhrman tipsar om tre favoriter. Och mycket mer! -------------------------------------------------------- Beställ recensionsex. Maila till ottar@rfsu.se Prenumerera på Ottar! Maila till bestall@rfsu.se Läs Ottar på nätet: http://www.rfsu.se/nr_4_06.asp Trevlig Julläsning! Carolina Hemlin & Ylva Bergman redaktörer Ottar ottar@rfsu.se Riksförbundet för sexuell upplysning The Swedish Association for Sexuality Education Box 4331, SE-102 67 Stockholm Medborgarplatsen 3, plan 10 tel: +46 (8) 692 07 28 www.rfsu.se www.rfsu.org