OTTAR RAPPORT JUNI!

HÄNG MED I DEN SEXUALPOLITISKA DEBATTEN Läs hela numret här: http://www.rfsu.org/14_6_2006.asp -------------------------------------------------------- KRÖNIKA: VÅR TIDS SPÖKE? Regeringen vill vidta åtgärder mot ”sexualiseringen av det offentliga rummet”. Men vad betyder det egentligen? Ulf B Andersson gick på debatt och undrar ifall det kanske istället behövs mer sexualisering. http://www.rfsu.org/var_tids_spoke_.asp -------------------------------------------------------- "VAL 2006" RFSU:s VALKRAV: SEXOLOGISKA MOTTAGNINGAR BÖR BLI FLER Allt fler i söker hjälp för destruktiva och våldsamma sexuella tankar. Men hjälpen är svår att nå – det finns alldeles för få sexologiska mottagningar i Sverige. RFSU kräver fler sexologiska mottagningar. http://www.rfsu.org/sexologiska_mottagningar_bor_bli_fler.asp CENTERPARTIETS UNGDOMSFÖRBUND FÖR MÅNGGIFTE – BESLUT TOGS PÅ STÄMMAN I MAJ Äktenskapslagstiftningen ska göras könsneutral, religiösa samfund förlorar vigselrätten, och de sätter ingen gräns på hur många som ska få ingå äktenskap. http://www.rfsu.org/centerpartiets_ungdomsforbund_for_manggifte.asp Läs om RFSU:s fem valkrav här: http://www.rfsu.se/val_2006.asp -------------------------------------------------------- TEMA: MÄNNISKOHANDEL 0-0 I SAKFRÅGAN OM MÄNNISKOHANDEL JämO ansluter sig till den sexfixerade och klassblinda syn på människohandel som kommit att prägla den svenska traffickingdebatten, menar RFSU:s Ola Florin, och efterlyser nyansering och fördjupning. http://www.rfsu.org/0-0_i_sakfragan_om_manniskohandel.asp PROSTITUTION SOM ”ARBETE” FUNGERAR INTE Fotbolls-VM är i full gång. I Ottar 2 /06 försökte sexköpsforskaren Julia O’Connel Davidson nyansera den låsta prostitutionsdebatten. Journalisten och feministen Kristina Hultman reagerade, bland annat på tanken om att prostitution ska ses som ett arbete. Läs hennes replik. http://www.rfsu.se/prostitution_som_arbete_fungerar_inte.asp -------------------------------------------------------- ARTIKLAR: TÅRAR AV GLÄDJE - MONICA ROA VANN KAMPEN OM COLOMBIAS ABORTLAGAR Läs Ottar rapports intervju med feministernas nya hjältinna. http://www.rfsu.org/monica_roa_vann_kampen_om_colombias_abortlagar.asp VÅRD PÅ (O)LIKA VILLKOR - HOMO- OCH BISEXUELLA KRÄNKS INOM SVENSK SJUKVÅRD HomO ger i sommar ut ett inspirationsmaterial för vårdpersonal som ska öka kunskaperna om homo- och bisexuellas hälsosituation. http://www.rfsu.se/vard_pa_(o)lika_villkor.asp SVERIGES AMBASSADER MÅSTE DRIVA SEXUALITETSFRÅGOR Biståndsministern har tagit fram nya riktlinjer för sexuell och reproduktiv hälsa. Ottar rapport har intervjuat Carin Jämtin om biståndet till sexuella rättigheter och hälsa. http://www.rfsu.org/sveriges_ambassader_maste_driva_sexualitetsfragor.asp AMNESTY VILL KLASSA ABORT SOM MÄNSKLIG RÄTTIGHET Human Rights Watch och FN-organet UNHCR har redan gjort det. Nu tar Amnesty äntligen ställning i den kontroversiella abortfrågan. http://www.rfsu.org/amnesty_vill_klassa_abort_som_mansklig_rattighet.asp -------------------------------------------------------- FUNKIS OCH SEX – NU I RIKSDAGEN Säg funktionshinder och sexualitet i samma mening – och det provocerar fortfarande. Men den 17 maj togs ett steg på vägen mot ett öppnare samtal, då riksdagen höll en hearing på ämnet. http://www.rfsu.org/funkis_och_sex_-_nu_i_riksdagen.asp UNGASS: HOMOSEXUALITET TYSTAS NED I KAMPEN MOT HIV/AIDS NEW YORK. Världens ledare träffades förra veckan för att prata hiv/aids. Och kvinnoorganisationerna var på plats. Julia Schalk rapporterar från ett laddat möte. http://www.rfsu.org/homosexualitet_tystas_ned_i_kampen_mot_hiv_aids.asp -------------------------------------------------------- NOTISER: BAHREIN: Framåt för kvinnor i Gulfregionen KINA: Kuk och Fitta för fula ord för att skrivas KONST: Feminism i fina salonger -------------------------------------------------------- LÄS HELA NUMRET: http://www.rfsu.org/14_6_2006.asp -------------------------------------------------------- Trevlig sommar! Carolina Hemlin/Ylva Bergman Redaktörer ottar@rfsu.se www.rfsu.se