Kristina Ljungros talar på manifestationen mot det polska lagförslaget i Stockholm.

Polen på väg att skrota förslag om totalförbud mot abort

Polen är äntligen på väg att skrota förslaget om totalförbud mot abort. Idag väntar en omröstning i parlamentet där förslaget förhoppningsvis röstas ned.

- Om parlamentet idag röstar ner förslaget är det ett mycket glädjande besked och resultatet av de omfattande protesterna, säger Kristina Ljungros, förbundsordförande RFSU. Detta är inget annat en tydlig signal till den polska regeringen om att om att Polens befolkning inte vill se ytterligare inskränkningar i den redan mycket restriktiva abortlagstiftningen. Redan idag tvingas uppskattningsvis 100 000-200 000 personer från Polen till illegala aborter i Polen eller tvingas resa till grannländer för att avbryta en oönskad graviditet. Uppenbarligen har regeringen totalt missbedömt opinionsläget.

RFSU har följt frågan under lång tid och var i Warszawa i våras när förslaget blev känt och deltog i protester där. RFSUs systerorganisationer i Polen har tidigare befarat att ett alternativt förslag skulle lanseras av regeringen, men som skulle innebära inskränkningar i abortlagstiftningen- men ju starkare protesterna blivit, desto mindre sannolikhet har de bedömt det som.

- Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att Polen redan idag har en av Europas strängaste abortlagstiftningar och att parlamentet i fredags röstade ner förslaget om fri abort. Nuvarande regeringen har även försvårat tillgången till akut p-piller genom att receptbelägga det och regeringen motsätter sig unga ges rätt till sexualupplysning vid internationella förhandlingar. Dagens omröstning blir förhoppningsvis en seger, men utifrån en av Europas mest restriktiva lagstiftningar. Alla människor ska ges rätt till fri abort, även i Polen, men något som tyvärr verkar långt borta avslutar Kristina Ljungros.

Dagens omröstning visar att protester gör skillnad. 2014 var Spanien på väg att totalförbjuda abort men efter omfattande protester tvingade regeringen att backa från sitt förslag. Samma sak hände sedan i Norge samma år. Detta visar att aborträtten har ett starkt stöd.