RFSU: Stor skillnad mellan länen i subventionen av preventivmedel

Risken finns att preventivmedel blir en fråga om privatekonomi och väljs bort eller att unga tvingas använda metoder och preparat som inte passar individen.

RFSU anser att preventivmedel
 är en rättighet och ska tillhandahållas på lika villkor i hela landet och kräver därför att preventivmedel vara gratis för alla unga upp till 25 år. Den ekonomiska eller sociala situationen ska inte vara avgörande om du kan ta ansvar för din sexuella hälsa och skydda dig mot oönskade graviditeter. RFSU anser dessutom att subventionen ska omfatta olika preparat, p-piller, p-ring, spiraler, pessar och hormonfria preparat för att unga ska kunna välja det som passar de bäst. RFSU vill se en utveckling av fler preventivmedel för män, för att ge männen möjlighet till att ta större ansvar för sin sexuella och reproduktiva hälsa.

Regeringens utredare Anders Milton som hade till uppgift att se över hur de oönskade graviditeterna och sexuellt överförbara infektionerna skulle minska, föreslog redan 2009 att preventivmedel skulle subventioneras upp till 25 år, men fortfarande idag fyra år senare har förslaget inte blivit verklighet.

Preventivmedel ska vara gratis för alla i landet upp till 25 år. Möjligheten till att skydda sig mot oönskade graviditeter eller sexuellt överförbara infektioner ska inte vara en fråga om bostadsort eller privatekonomisk situation. Subventionen av preventivmedel måste därför bli densamma över hela landet, säger Kristina Ljungros, förbundsordförande på RFSU.

Olika preventivmedel passar olika bra för olika människor, något som också kan skilja sig åt under livet. Det går inte att hitta en och samma metod som passar för alla. Valet av vilket preventivmedel är individuellt. Det måste därför finnas en mångfald av preventivmedel och kunskap bland de som förskriver, samt en vilja att tillgodose individuella behov. Det ges inte utrymme för det i dagens subventioner, påpekar Kristina Ljungros.

Målet med RFSU:s arbete är att alla ska ges möjlighet att njuta av sin sexualitet. För att nå dit krävs möjligheten att praktisera säkrare sex- för att undvika sexuellt överförbara infektioner och oönskade graviditeter. I praktiken betyder det att både kvinnor och män ska ges reella valmöjligheter och erbjuds olika typer av preventivmedel, säger Kristina Ljungros.

Norrbotten har sedan 2012 gratis preventivmedel för alla upp till 25 år. I en majoritet av landstingen erbjuds subventioner för personer upp till 19 eller 20 år, Västerbotten är i dagsläget det enda landsting som helt saknar subventioner.

-  SKL har utrett denna fråga i tio år, men fortfarande finns ingen jämlikhet. Det är nu hög tid att komma till en lösning i denna fråga. De som får betala priset för denna situation är unga personer med små ekonomiska resurser som blir lidande, säger Kristina Ljungros.