RFSU kommenterar domen mot eleven vid Dramatiska Institutet

– Jag reagerar mot att Dramatiska Institutets elev har fällts för sexuellt ofredande, säger RFSU:s ordförande Lena Lennerhed. – Den här historien har antagit orimliga proportioner. Elevens agerande var omdömeslöst och han saknade god handledning, men hans handling bör inte ses som brottslig. Det är viktigt att komma ihåg att Bengt Westerberg, som granskade DI:s barndomsprojekt, påpekade att det var ett allvarligt misstag men att det troligen inte var något barn som kommit till skada. Vuxenvärldens mindre genomtänkta häftiga reaktioner kan däremot ha upprört barnen desto mer. – Kritiken mot Dramatiska Institutets projekt och den ängslan den väckt får inte leda till en hysch-hysch-mentalitet när det gäller barn och sexualitet. Då kan det bli ännu svårare att ge barn en bra sexualupplysning i framtiden. Barn har rätt till sexualupplysning. På dagis är det sällsynt att barn får någon sexualupplysning alls. Det innebär att barnen blir sämre rustade för att växa upp i det samhälle som översvämmas av bilder av kommersialiserad sexualitet. – Det finns mycket samlad kompetens om barns sexualitet. Men lärare saknar utbildning i att tala med barn om sex. RFSU:s kartläggning av landets lärarutbildningar visar att endast sex procent av lärarstudenterna läser en kurs i sex- och samlevnadsundervisning, avslutar Lena Lennerhed. Vid frågor kontakta RFSU:s pressekreterare Johanna Nyström på tel 0705 52 00 81.