RFSU:s förbundsordförande invald i IPPF:s Europastyrelse

RFSU:s förbundsordförande Kristina Ljungros har valts in i IPPF:s (International Planned Parenthood Federation) Europastyrelse. IPPF är världens ledande organisation vad gäller arbete med sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. RFSU är en av de organisationer som var med och grundade IPPF för snart 60 år sedan.

– Jag är oerhört glad för förtroendet att få vara med och leda IPPF:s Europaarbete. Frågor om allas rätt till sin egen kropp och sexualitet är lika centrala oavsett var i världen man bor, säger Kristina Ljungros. IPPF är en av världens största organisationer och har ett globalt nätverk av medlemsorganisationer som arbetar i drygt 170 länder med sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Totalt har medlemsorganisationerna 58 000 kliniker runt om i världen som erbjuder bland annat testning och behandling av hiv och andra sexuellt överförda sjukdomar, mödra- och barnvård samt preventivmedel.

Arbetet med sexualundervisning, aborträtt och tillgång till preventivmedel inom EU har varit svårt. Länder som Irland, Malta och Polen bromsar arbetet. Nyligen kom även en resolution från Europarådet som ger möjligheten för vårdpersonal att neka kvinnor abort med hänvisning till sitt samvete.

–Frågor om sexuella rättigheter är frågor om politik. Alla människor ska ha rätt att välja vem de vill ha sex med, och om och när de vill ha barn.  Abort är till exempel inte tillåtet i alla europeiska länder och homosexuella handlingar är kriminaliserade i över 80 länder - detta visar tydligt att vi måste arbeta över nationsgränserna med dessa frågor, säger Kristina Ljungros

För mer information: Eva Atterlöv Frisell, pressekreterare RFSU, 0705 -52 00 81, eva.atterlov.frisell@rfsu.se