Linus Lundby och Kerstin Isaxon. Foto: Splitvision Research

RFSU Stockholms sexualupplysning till nyanlända hyllas av oberoende granskare

Under 2016 har det kommit många förfrågningar till RFSU om att hålla sexualupplysning för nyanlända. RFSU har genomfört ett pilotprojekt där man anpassat tidigare metodmaterialet ”Lättare svenska” och testat att använda det på HVB-hem, även för personal och volontärer. Nu har företaget Splitvision Research granskat verksamheten och skrivit en rapport på uppdrag av Länsstyrelsen i Stockholm.

Rapporten visar att upplysningssamtalen varit mycket framgångsrika och gjort skillnad för ungdomarna. Majoriteten av ungdomarna har aldrig tidigare haft sexualundervisning.

- 90 procent var nytt och 10 procent sådant jag lärt mig på möte i skolan och på ungdomsmottagningen, berättade en av ungdomarna.

Utbildningen har haft som mål att öka kunskaperna för ensamkommande om bland annat den egna kroppen, säkrare sex, könssjukdomar, lagar och rättigheter. Dessutom har man velat att, med hjälp av samtal om ömsesidighet och kroppslig integritet, motverka ojämlikhet, sexuella trakasserier, våld och hot om våld. Sexualupplysande samtal på HVB-hem har varit uppskattat för att det är en trygg miljö där deltagarna känner varandra väl.

- Vi från RFSU har länge understrukit att samtal med unga om könsroller, gränssättning och sexualitet är oerhört viktigt, berättar Kerstin Isaxon, som tillsammans med Linus Lundby på RFSU Stockholm, har hållit i samtalen. Det handlar om att sprida kunskap om kroppen och sexuell hälsa. Men också om könsroller, gränssättning och sexualitet och där är HVB-hem en plats att diskutera på, men det är viktigt att samtala på fler platser, t ex skolan.

Pilotprojektet har varit finansierat av Länsstyrelsen i Stockholm, men tanken är att utbildningspaketet ska säljas direkt till HVB-hemmen i fortsättningen.

RFSU:s pressjour

+46-761-60 33 07