RFSU välkomnar satsningen på ungdomsmottagningar

I lördags presenterade regeringen och Vänsterpartiet en satsning på 130 miljoner till ungdomsmottagningar. För RFSU är det en efterlängtad satsning på de världsunika ungdomsmottagningarna.

- Få känner till att ungdomsmottagningarnas verksamhet är världsunik och något Sverige har all anledning att vara stolta över, säger Kristina Ljungros. Vi är mycket glada över budgetsatsningen på ungas sexuella och reproduktiva hälsa och ungdomsmottagningarnas viktiga verksamhet.

Ungdomsmottagningarna erbjuder ungdomar en helhet där medicinsk, social och psykisk kunskap ligger till grund för stöd och behandling. RFSU har i många år påtalat behovet av en nationell satsning och vill understryka att satsningen bör gå till fortsatt fokus på ungas sexuella och reproduktiva hälsa, så att inte ungdomsmottagningarna åläggs nya uppgifter som påverkar kärnverksamheten.

- Det är viktigt att mottagningarna har ett tydligt främjande och förebyggande perspektiv, berättar Kristina Ljungros. Budgetsatsningen bör gå till barnmorskornas arbete, ökad tillgänglighet och öppettider och det psykosociala arbetet. Ungdomsmottagningarna behöver också ökade resurser för att nå exempelvis ungdomar inom institutionsvård, flyktingar och killar i större utsträckning.

I RFSU:s rapport Sverigebarometern framgår att tillgängligheten är ett problem för ungdomsmottagningarna och resursbristen innebär att många mottagningar tvingas stänga sommartid. RFSU vill liksom FSUM, Föreningen för Sveriges Ungdomsmottagningar, se en nationell reglering av ungdomsmottagningarnas verksamhet i syfte att säkerställa likvärdighet och hög kvalité över hela landet. I dag är verksamhet vid ungdomsmottagningarna fritt val för kommuner och landsting.

RFSU:s pressjour

+46-761-60 33 07