Sexualpolitik, idéprogram och onaniord - dags för RFSU:s kongress 2015

Sexualpolitik, idéprogram och onaniord - dags för RFSU:s kongress 2015

På fredag är det äntligen dags för RFSU:s kongress där medlemmar från alla RFSU:s lokalföreningar och medlemsorganisationer träffas för att fatta viktiga sexualpolitiska beslut.

Förutom att anta ett nytt idéprogram ska RFSU:s kongress diskutera förslag om att bland annat begrava oskuldsbegreppet, ta ställning i frågor om sexualbrottslagstiftningen, behovet av ett tredje juridiskt kön och surrogatmödraskap, samt anta ett nytt ord för kvinnors onani. Det sistnämnda är ett direkt resultat av en medlemsmotion till kongressen 2013 - ett tydligt exempel på att enskilda medlemmar är med och påverkar. Dessutom kommer det prestigefyllda RFSU-priset att delas ut.

– De sexualpolitiska frågorna tar allt större plats både i Sverige och internationellt vilket är mycket glädjande. Jag ser fram emot att träffa RFSU:s medlemmar i helgen och tillsammans ta ställning i frågor om framtidens familjepolitik, surrogatmödraskap, föräldraförsäkringen och besluta om det nya ordet för onani. RFSU är en medlemsorganisation och vi välkomnar alla som vill vara en del av vår sexualupplysning eller vårt sexualpolitiska påverkansarbete, säger Kristina Ljungros, förbundsordförande för RFSU.

– Vi i RFSU Västerås är mycket stolta över att få vara värdförening för årets kongress. Det betyder mycket för oss som lokalförening att vara med och arrangera årets sexualpolitiska händelse, och att kunna medverka till att göra denna kongress till den bästa någonsin. Vi ser fram emot att kunna ge ett varmt välkomnande till Västerås i helgen, säger Jenny Karlsson ordförande för RFSU Västerås.

RFSU:s kongress
Tid: 12-14 juni, start fredag kl.13.00 12 juni och slut söndag 14 juni kl.15.00
Plats: Stadshotellet, Stora Torget 7 i Västerås

RFSU-priset delas fredag 12 juni kl.19.00 och under lördag och söndag presenteras kongressuttalande, beslut och RFSU:s nya förbundsstyrelse löpande. På RFSU-bloggen kan man med fördel följa det som händer under kongressen.

RFSU:s kongress: www.rfsu.se/kongress15
RFSU-bloggen: http://rfsubloggen.blogspot.se
RFSU-kongressens officiella hashtag är #rfsu15

Varmt välkomna till RFSU:s kongress 2015!

För pressackreditering, information och kontakt:
Josefin Morge, pressansvarig
Tel: 070-552 00 81
E-post: josefin.morge@rfsu.com

För frågor till RFSU Västerås
Jenny Karlsson, ordförande för RFSU Västerås
Tel: 070-771 66 46

Av säkerhetsskäl är pressackreditering på förhand ett krav för intervjuer på plats under RFSU:s kongress.

Kort om RFSU:
Att förändra och förbättra människors liv har varit RFSU:s drivkraft ända sedan starten 1933. Genom sexual-upplysning, utbildning och opinionsbildning vill vi slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan, i Sverige såväl som internationellt. När du köper en produkt, är medlem, samarbetar eller stödjer RFSU:s arbete bidrar du till fortsatt förändring av människors liv.