Foto: Nadja Hallström

Skaparen av visan ”Snoppen och snippan”, Johan Holmström, får RFSU-priset 2016

2016 tilldelas Johan Holmström RFSU-priset för kompositionen ”Snoppen och snippan” som skrevs till tv-programmet Bacillakuten i SVT Barnkanalen. Varje år sedan 1991 har RFSU-priset delats ut till någon eller något som i sin gärning verkat för en kunskapsbaserad och öppen syn på sexualitet.

RFSU:s förbundsstyrelses motivering lyder:

”Med rytm och lekfullhet galopperade snippan och snoppen med full fart in i våra vardagsrum och gjorde oss sällskap lagom till middagen. Med hjälp av en sång med glimten i ögat fick vi vuxna möjlighet att på ett självklart sätt prata med barn om kroppen och könsorganen. Bacillakutens sång om snippan och snoppen gjorde inte bara succé i Sverige utan spreds snabbt genom sociala medier över hela världen.

2015 var året då barns rätt till kunskap om kroppen sattes i fokus.

RFSU-priset 2016 tilldelas Johan Holmström för låten som fick både barn och vuxna att digga loss till våra kära snippor och snoppar.”

Priset överlämnades vid en ceremoni på Rum för barn i Kulturhuset i Stockholm där RFSU:s förbundsordförande Kristina Ljungros överlämnade prissumman 25.000 kr och en specialdesignad kondomhållare i trä.

- Genom RFSU-priset vill vi uppmärksamma någon som lyfter sexualitetsfrågor på ett positivt sätt och Johan är verkligen som en klockren pristagare. Genom hans låt har såväl snippan som snoppen blivit en självklar fråga att tala med barnen om. För 15 år sedan tog vi fram ordet snippa som har inneburit stor skillnad i hur vi kan tala med barn, därför är det extra roligt att se vad låten har kommit att innebära, både i Sverige och runt om i världen säger Kristina Ljungros, förbundsordförande RFSU.

Pristagaren Johan Holmström var överraskad och glad över priset och naturligvis stolt över sin låt och vad den lett till.

- Tack vare låten kan varenda unge sjunga orden och många föräldrar också, säger Johan Holmström. Det blev en humoristisk mötespunkt för barn och vuxna i ett ämne som kanske kan vara svårt för vissa att ta upp.

Bland tidigare RFSU-pristagare finns Birgitta Stenberg, Nour el Refai och Ligga med P3.