Socialstyrelsens uttalande om spermadonation en rättighetskränkning

RFSU är både förvånade och mycket kritiska till Socialstyrelsens uttalande om att kvinnor som lever i samkönade relationer inte kommer ha en verklig möjlighet till assisterad befruktning inom de kommande sex månaderna. - Man hänvisar till att de män som fram tills nu donerat sperma inte aktivt givit sitt godkännande till att deras spermier får doneras till samkönade kvinnopar. Det är mycket märkligt att Socialstyrelsen inte går ut med direktiv om att de män som redan donerat sperma helt enkelt ska få fylla i ett nytt formulär så att detta blir löst, säger Victor Bernhardtz, tf pressekreterare. - Konsekvensen blir att kvinnor i samkönade relationer behandlas sämre än kvinnor som lever med män. Det är solklar diskriminering och en kränkning av rätten att behandlas lika oavsett sexuell läggning, fortsätter Victor Bernhardtz. - När vi trodde att det äntligen var slut på den fördomsfulla argumentation som infekterat debatten om allas lika rätt att kunna bli föräldrar dyker det upp resonemang om att män som donerar sperma ska ha rätt att välja läggning på kvinnan som ska insemineras. Det vore sorgligt om ett sådant resonemang fick fotfäste i landstingen, avslutar Victor Bernhardtz. Vid frågor kontakta Victor Bernhardtz, tf pressekreterare, på 0701 43 07 77