Tusentals går Barnvagnsmarschen på lördag

Tusentals går Barnvagnsmarschen på lördag

Lördagen den 26 maj anordnas RFSU:s Barnvagnsmarschen på cirka 50 orter i Sverige. Marschen är en manifestation mot mödradödligheten i världen och engagemanget är rekordstort.

- Att föda barn borde vara förknippat med glädje, trygghet och förväntan, oavsett om du bor i Motala eller på Ugandas landsbygd. Så ser det inte ut idag. Rätten till sin kropp är långt ifrån självklar för kvinnor och flickor runt om i världen. Varje dag dör 800 kvinnor bara för att de blivit gravida. Vi som marscherar på lördag vill ändra på det, säger Hans Linde, förbundsordförande RFSU, som själv kommer delta i Barnvagnsmarschen i Umeå.

Barnvagnsmarschen 2018 i Stockholm

När: Lör 26/5 kl 12.30-14

Var: Marschen går från Raoul Wallenbergs torg (avmarsch kl 13.00) till Humlegården.

Det här händer i Humlegården: Tal av bl a RFSU:s tf generalsekreterare Maria Bergström mfl. och marschens politiska krav kommer att överlämnas till riksdagens tvärpolitiska grupp för SRHR-frågor.

Det kommer också arrangeras babydisco, tipspromenader, delas ut marschpannkakor och de populära barnvagnsregnskydden.

Marschen hålls också på ca 50 andra orter runt om i Sverige. Info om alla marscher hittar du här:

Från Sollefteå till Sydafrika råder det brister i mödrahälsovården. Situationen i förlossningsvården i Sverige är högaktuell och samtidigt dör över 800 kvinnor varje dag av komplikationer vid en graviditet, osäker abort eller förlossning i världen. Allra hårdast drabbas kvinnor som lever i fattigdom och på flykt. Det här går att göra någonting åt bara det finns politisk vilja och resurser.

Sverige har skrivit under de globala målen i Agenda 2030. Vi som går Barnvagnsmarschen vill att den svenska feministiska regeringen:

• Ökar andelen av det totala biståndet som går till sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter.
  • Driver en modig feministisk utrikespolitik som säkerställer att mål 3 (hälsa och välbefinnande) samt mål 5 (jämställdhet) i de Globala målen för hållbar utveckling nås fullt ut och att mödrahälsovård och säkra aborter inte bortprioriteras i det arbetet.
  • Arbetar för att även kvinnor som lever på flykt, i fattigdom och i humanitärt utsatta situationer ska få tillgång till sexuell och reproduktiv hälsovård.

För mer information kontakta:

Matilda Ström, pressansvarig RFSU

Mejl: matilda.strom@rfsu.se