Unga, ivriga och ovana - därför snackar RFSU extra mycket sex på sommarens festivaler!

- Om 4 dagar är det dags för Västerås cityfestival

Sedan 2018 har initiativet Dare to Care funnits på festivaler och klubbar, för att prata sex, ömsesidighet och förebygga övergrepp. Det är ett samarbete mellan Svensk Live och RFSU. Under sommaren skalar vi upp satsningen Dare to Care och finns på sju festivaler över hela landet, och på Gröna Lund.

- Så klart finns en stor längtan och ovana för festivalhäng nu. Pandemin stängde den dörren rakt i ansiktet, och slängde bort nyckeln i två år. Nu är fler unga än någonsin gamla nog att gå ut för första gången. Unga vill prata om sex, kommunikation och gränser på sina villkor, och vi ska finnas där, säger Pelle Ullholm på RFSU.

På torsdag startar Västerås Cityfestival. Alf Westerdahl, festivalgeneral och evenemangschef på Visit Västerås:

- Vi är så glada att vara igång igen, festivalen har varit saknad av oss och västeråsarna. Det är tydligt att det är många som gör sin första festival i år då vi får fler och för oss ovana frågor kring allt som har med festivalen att göra. Därför känns det extra kul och viktigt att vi tillsammans med Länsstyrelsen Västmanland samarbetar med RFSU och Svensk Live i satsningen Dare to Care.

Satsningen Dare to Care lanserades 2018 och handlar om att finnas på festivaler och konserter för att motverka sexuella övergrepp och istället främja ömsesidighet i alla sexuella möten. Men också om att vara en aktiv åskådare och ingripa om man ser att ett övergrepp är på väg att ske. I sommar kommer vi finnas på minst 10 platser. Satsningen drivs av Svensk Live, alla deltagande festivaler och RFSU. Tillsammans utbildar vi personalen som kommer att jobba på sommarens festivaler. Vi har också utbildat egna volontärer. Till exempel lär man sig hur man kan ingripa om man ser att ett övergrepp är på väg att ske.

- Enligt polisens studier sker inte fler övergrepp på festivaler, snarare tvärtom. Men vi når så många unga där. På tex Västerås Cityfestival kommer ca 90 tusen besökare per dag. Festivaler är en perfekt plattform för förändring i hela samhället. Tillsammans reflekterar vi kring hur man kan agera om man ser nåt som skevar, ett ofredande innan det händer, eller hur man själv tar sexuella initiativ på ett ärligt och modigt sätt, säger Pelle Ullholm.

Här finns Dare to Care sommaren 2022

Gröna Lund - hela maj och juni

Brännbollsyran i Umeå - 3-5 jun

Västerås Cityfestival - 30 jun-2 jul