Uttalande med anledning av betänkandet "Abort i Sverige"

Uttalande av RFSU:s generalsekreterare Katarina Lindahl, med anledning av betänkandet ”Abort i Sverige”. - RFSU välkomnar förslaget att den svenska abortlagen ska ändras. När det avser utländska kvinnors möjlighet att få abort i Sverige är lagen idag både diskriminerande och moraliserande. Självklart ska utländska kvinnor kunna få betala för en abort precis som de redan kan betala för annan vård i Sverige. - Men en svensk lagändring innebär inte att vi kan vänta en väldig ökning av utländska kvinnor som söker abort i Sverige. För även om Irland, Portugal, Malta och Polen har mycket stränga abortlagar, så kommer kvinnorna i de länderna även i fortsättningen först och främst betala för illegala aborter i hemlandet. Eller så söker de legal abort i mer närbelägna länder. För de kvinnor som inte har råd med något av de två alternativen, återstår osäkra abortmetoder som kan skada dem för livet, eller i värsta fall leda till att de dör. Att det inte uppmärksammas i den europeiska politiken vittnar om ointresset för fattiga kvinnors hälsa och livsvillkor. Det är ett år kvar till valet och RFSU undrar hur svenska politiker ser på europeiska kvinnors reproduktiva villkor. - Miljontals kvinnor i EU har lika usel tillgång till reproduktiva rättigheter som kvinnor i utvecklingsländer. Vilka partier är beredda att i valrörelsen uppmärksamma abortfrågan i ett internationellt perspektiv som den hälso- och rättighetsfråga den faktiskt är? undrar Katarina Lindahl. För mer information om abort i olika länder klicka här. http://www.rfsu.se/templates/template_178.asp_Q_number_E_22094_A_category_E_118 För att läsa betänkandet i sin helhet klicka här. http://www.regeringen.se/sb/d/5140/a/52638 Vid frågor kontakta RFSU:s pressekreterare Johanna Nyström på tel 0705 52 00 81