Foto: RFSU/Daniel Ivarsson

Veckan då vi pratar sex, samtycke och undervisning

I höst görs viktiga förändringar i sexualundervisningen som också byter namn till "Sexualitet, samtycke och relationer”. Under Vecka SEX (7-13 feb) passar RFSU på att prata sexualundervisning med så många elever och lärare vi bara kan. Temat för veckan är samtycke och allt som blir nytt i sexualundervisningen i höst.

Vad händer?

Under hela veckan håller RFSU aktuella seminarium med deltagare från Skolverket, forskare, skolministern, lärare, elever och sexualupplysare. Vi kommer prata om heder, samtycke, pirriga timmen och ungas egna frågor. RFSU Stockholm dukar upp en sexualupplysningsbuffe där de delar med sig av verktyg och metoder och RFSU Göteborg utbildar över 100 lärare digitalt. I Stockholm hålls också ett sexualupplysningspass för regionens politiker och runt om i landet träffar vi extra mycket elever och pratar sex och relationer.

Program för veckan hittar du här

Berättartävling för högstadiet

Under veckan drar RFSU också igång vår berättartävling “Sätt ord på det”. Tillsammans med Författarförbundet uppmanar vi högstadieelever att skriva om sex, känslor och relationer. Förra året fick vi in över 800 bidrag.

Mer om berättartävlingen Sätt ord på det kan du läsa här

Vill du veta mer?

Matilda Ström, pressansvarig RFSU