PR-konsult blir ny marknads- och kommunikationsansvarig på Wången

Travsportens Riksanläggning Wången i Krokoms kommun hämtar sin nye marknads- och kommunikationsansvarige från PR-branschen. 40-årige Ronney Wickzell från Östersund blir ny medarbetare på Wången från 1 februari 2012. Genom rekryteringen blir också Wångens nya ledning komplett.

– Det här är ytterligare ett steg på vägen mot att stärka vår position som ett av landets ledande hästsportcentrum. Det nya Wången ska bli än mer marknadsinriktat och där blir rekryteringen av Ronney Wickzell den sista pusselbiten. Hans djupa erfarenhet och kunnande blir en stor tillgång och vi är mycket nöjda idag, säger Johan Sundberg, vd på Wången.

Ronney Wickzell har de senaste fem åren arbetat som kommunikationskonsult med PR-uppdrag för ett flertal statliga myndigheter, kommuner och näringsliv. Ronney har fram till nu varit delägare i kommunikationsbyrån Mediegruppen Marklund & Sandelin AB och har huvudansvaret för bolagets uppdrag för bland annat Naturvårdsverket, Stockholms universitet och NCC.

Inspirerande uppdrag
– Det är förstås ett inspirerande uppdrag att profilera Wångens verksamhet med dess goda rykte. Idag får alla utexaminerade i exempelvis travutbildningarna jobb direkt efter skolgång. Nu kan jag sammanföra mitt stora intresse för travsport med kommunikation- och marknadsföringsfrågor vilket känns fantastiskt, säger Ronney Wickzell, tillträdande marknads- och kommunikationsansvarig på Wången.

Wången bedriver idag gymnasieutbildningar med riksintag, folkhögskole- och högskoleutbildningar. Inom travgymnasiet finns profilerna trav och islandshäst. Wången har också Sveriges främsta tävlingsarena för islandshäst, hopp- och dressyrtävlingar, samt kurser och konferensverksamhet. Under det senaste halvåret har Wången genomfört ett flertal nyrekryteringar. Maria Mattsson, tidigare Skolverket, är ny ansvarig för vuxenutbildningarna och Sverker Lyrén, från logistikkoncernen Reaxcer, blir ny IT-ansvarig från oktober 2011.

– Vi är tacksamma över att vår ägare, Svensk Travsport, fortsätter satsningen på att utveckla Wången. 2012 blir ett spännande år och genom våra förstärkningar ska vi bidra till ökad nytta för såväl hästnäringen som regionen, säger Johan Sundberg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Sundberg, vd Travskolan Wången
E-post: johan.sundberg@wangen.se

Ronney Wickzell, tillträdande marknads- och kommunikationsansvarig

• travsport

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer och de övriga två Riksanläggningarna Strömsholm och Flyinge. www.wangen.se

Johan Sundberg

VD Wången AB 0640-174 01