Europeana och Riksantikvarieämbetet arrangerar tillsammans den kommande konferensen ”Accelerating 3D in the common European data space for cultural heritage: Why 3D matters”i samband med Sveriges EU-ordförandeskap. Foto: Riksantikvarieämbetet / PDM.

Europeanas konferens i samband med Sveriges EU-ordförandeskap fokuserar på ökad 3D-digitalisering av kulturarv

Europeana och Riksantikvarieämbetet arrangerar tillsammans den kommande konferensen ”Accelerating 3D in the common European data space for cultural heritage: Why 3D matters” i samband med Sveriges EU-ordförandeskap. Denna hybridkonferens, som äger rum den 18 april 2023, genomförs i samarbete med Etnografiska museet i Stockholm och med stöd av Kulturdepartementet. Konferensen är öppen för allmänheten att följa via digital sändning.

Konferensen ska fokusera på 3D-teknik och utforska den tredimensionella digitaliseringen av kulturarv som en av huvudaspekterna i det gemensamma europeiska dataområdet för kulturarv – EU:s flaggskeppsinitiativ för stöd till den digitala transformationen av kulturarvssektorn. Europeana och dess samarbetspartner utvecklar för närvarande detta dataområde. Ett viktigt mål för dataområdet är att samla in och tillgängliggöra användbara och tillgängliga data av hög kvalitet.

Varför är det viktigt med 3D?

Det är viktigare än någonsin med en 3D-digitalisering av kulturarv. Den senaste tidens förstörelse av kulturegendom i Ukraina eller naturkatastrofer på grund av klimatförändringarna påminner oss om att kulturarvet är förgängligt och ständigt hotat. Digital teknik, däribland 3D-teknik, fyller en viktig funktion vid bevarandet och restaureringen av kulturarv som livlina för återskapandet av platser som hotas av människan och naturen.

Europeiska kommissionen har satt upp ambitiösa 3D-relaterade mål för 2030, och syftet med konferensen är att det ska bli lättare att nå dem. Enligt kommissionens rekommendation från 2021 om upprättande av ett gemensamt europeiskt dataområde för kulturarv bör EU:s medlemsstater under detta årtionde 3D-digitalisera alla monument och platser som är hotade och 50 procent av dem med flest fysiska besök.

Genom 3D-tekniken får kulturarvsinstitutionerna också nya möjligheter att fullgöra uppdraget att öka tillgången till kultur och information och vara fortsatt relevanta i en omvärld som förändras i snabb takt. Kulturarvsinstitutioner i hela Europa använder redan 3D-teknik för att stimulera fantasin, öka kontakten med och kunskapen om sina samlingar och främja vidareutnyttjande inom kultursektorn och utanför den – från utbildning och forskning till turism.

Europeanas konferens i samband med Sveriges EU-ordförandeskap gör det lättare för yrkesverksamma inom kulturarvssektorn och de politiskt ansvariga att förstå 3D-teknikens betydelse och användningsområden, i syfte att ta itu med några av de största utmaningarna för sektorn och samhället som helhet. Den erbjuder en plattform för utbyte av kunskap, erfarenheter och nya insikter som kan ligga till grund för framtida åtgärder och politisk styrning.

– Det gemensamma europeiska dataområdet för kulturarv utgör en spännande möjlighet för vår sektor att till fullo utnyttja potentialen hos ny teknik som 3D. Och dessutom: den gör att vi bättre kan utnyttja våra gemensamma kulturresurser för att främja ett mer öppet, kunskapspräglat och kreativt samhälle. Vi tackar Riksantikvarieämbetet för dess engagemang i denna vision och ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med Sveriges EU-ordförandeskap och EU-medlemsstaterna för att tillvarata denna möjlighet, säger Harry Verwayen, generaldirektör för Europeanastiftelsen.

– En framgångsrik digital transformation är en avgörande faktor för att hålla kulturarvet relevant och att utöka möjliga användningsområden. Riksantikvarieämbetet ser den digitala omvandlingen som det viktigaste arbetet för museer i Sverige idag, och det är en högt prioriterad fråga de kommande åren när vi stödjer museisektorn. Digitalt kulturarv har inga traditionella gränser och vi ser arbetet med Europeana och det gemensamma europeiska dataområdet för kulturarv som en viktig del av vår väg framåt. Utvecklingen av 3D öppnar upp för ännu fler möjligheter att skaffa kunskap och nå nya målgrupper. Vi ser fram emot vårt utökade samarbete både under det svenska ordförandeskapet och längre in i framtiden, säger Eric Fugeläng, avdelningschef på Riksantikvarieämbetet.

30 mars 2023, Haag / Stockholm

Mer information och anmälan till konferensen på länk:
The Europeana conference under the Swedish Presidency of the Council of the EU | Europeana Pro

Pressmeddelandet på engelska från Europeana på länk:
Europeana Initiative partners with the Swedish Presidency of the Council of the EU to advance 3D digitisation | Europeana Pro

Om Europeana

Europeana möjliggör en digital transformation av kulturarvssektorn.
Vi utvecklar sakkunskap, verktyg och strategier för digital förändring och partnerskap som främjar innovation. Europeana är centralt för det gemensamma europeiska dataområdet för kulturarv, EU:s flaggskeppsinitiativ för stöd till den digitala transformationen av kulturarvssektorn.

Om Riksantikvarieämbetet

Riksantikvarieämbetet är den nationella kulturarvsmyndigheten. Vi gör kulturarvet till en del av samhällsutvecklingen genom att ge förutsättningar till att kulturarvet bevaras, används och utvecklas. Vi stöttar den digitala transformationen inom kulturarvsområdet genom nätverk, samordning, kompetensutveckling, nationell infrastruktur och finansiering. Riksantikvarieämbetet har också i uppgift att främja utveckling och samverkan inom museiområdet.

Kontakt och intervjuförfrågningar

Lorena Aldana, Head of External Relations and Advocacy, Europeana Foundation, lorena.aldana@europeana.eu

Jonas Thunberg, pressansvarig Riksantikvarieämbetet, Tel: 08-5191 80 07, jonas.thunberg@raa.se