De tilldelade medlen kommer att bidra till att hällristningarna i världsarvet Tanum bevaras, vårdas och dokumenteras. Foto: Rikard Sohlenius, CC BY.

Riksantikvarieämbetet fördelar 299 miljoner till kulturmiljövård

Riksantikvarieämbetet fördelar 299 miljoner till kulturmiljövård.

Den största delen, 287,7 miljoner, tilldelas länsstyrelserna som sedan använder dessa för att dela ut bidrag till olika kulturmiljövårdande insatser. Länsstyrelserna kan också använda delar av medlen i egen regi, till exempel för att göra fornlämningar mer tillgängliga eller för att ta fram olika typer av kunskapsunderlag.

Riksantikvarieämbetet reserverar 11,3 miljoner för egna åtgärder.

– Jag är väldigt glad för att vi i år har kunnat dela ut drygt 30 miljoner mer till länsstyrelserna jämfört med förra året. Dessa pengar har oerhört stor betydelse för att vårda och synliggöra fornlämningar och kulturhistorisk intressant bebyggelse runt om i landet. Samtidigt skapar de möjlighet för alla att förstå och uppleva olika kulturmiljöer, säger vikarierande riksantikvarie Susanne Thedéen.

Se fördelningen av medel här:
Tilldelade medel för kulturmiljövård

För mer info eller intervju:
Rikard Sohlenius, Tel: 08-5191 8598, verksamhetsutvecklare, Kulturmilöavdelningen Riksantikvarieämbetet. Mail: rikard.sohlenius@raa.se
Jonas Thunberg, pressansvarig Riksantikvarieämbetet. Tel: 08-5191 8007. Mail: press@raa.se