Riksbyggen bygger 113 hyreslägenheter i Upplands Väsby

Riksbyggen bygger 113 hyreslägenheter i Upplands Väsby

I området Fyrklövern, precis intill Upplands Väsby Centrum, kommer Riksbyggen att bygga 113 hyresrätter. Byggstarten är planerad till mars/april 2020 med en första inflyttning under vintern 2021/22. Husen byggs med högt ställda hållbarhetskrav och kommer att certifieras med Miljöbyggnad Silver.

– Riksbyggen fortsätter sitt arbete med att tillföra Stockholmsregionen fler hyresrätter som det råder en akut brist på. Vi är mycket glada över vårt första hyresrättsprojekt i Upplands Väsby och att Riksbyggen genom det kan bidra till kommunens tillväxt, säger Carl-Johan Hansson, chef för affärsområde Fastigheter på Riksbyggen.

Projektet omfattar nybyggnation av 113 lägenheter fördelade på två byggnader i sju våningsplan med tillhörande gård, garage och lokaler. Området Fyrklövern ligger granne med Väsby centrum och det är promenadavstånd till pendeltågsstationen.

– I Fyrklövern har Riksbyggen under våren haft inflyttning i Brf Ljuspunkten med 95 bostadsrätter. Riksbyggen är en långsiktig samhällsbyggare med målsättningen att bygga bostäder för många olika målgrupper, säger Stefan Högman, marknadsområdeschef på Riksbyggen Bostad i Norra Stockholm.

Den sociala hållbarheten är viktig i Riksbyggens bostadsprojekt. Till bostadshusen kommer en levande innergård som bland annat innehåller plats för rekreation, lek och cykelparkering samt ett trevligt orangeri att byggas.

Riksbyggen har tecknat entreprenadavtal med TL Bygg för genomförande av projektet.

Carl-Johan Hansson, chef Riksbyggen Affärsområde Fastigheter, tel 070-217 47 21
Stefan Högman, marknadsområdeschef Riksbyggen Bostad Stockholm Norrort, 08-553 63 502

Hela Riksbyggens verksamhet ska genomsyras av hållbarhet!
Riksbyggen arbetar med Agenda 2030 och ska bidra till att uppnå FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Exempel:

Under 2018 utsågs Riksbyggen till det mest hållbara företaget i fastighetsbranschen enligt Sustainable Brand Index B2B.