Nödig app för Visby öppnas under Almedalsveckan

Toahjälpen – en av förra årets mest uppmärksammade Iphone-appar som redan laddats ner 17 000 gånger – byggs ut och täcker nu även Visby. Applikationen som på ett ögonblick visar var närmaste offentliga toalett finns är en räddning för de som lider av mag- och tarmsjukdomar. Men den lär också glädja gotlänningar som vill slippa turister som lättar på trycket mot husväggar och i rabatter. Startskottet för Toahjälpen i Visby går under årets politikervecka i Almedalen.

­­– En konsekvens av mag- och tarmsjukdomar är att man snabbt behöver uppsöka en toalett. Just rädslan för att inte hinna till toan skapar begränsningar för många som lider av de här sjukdomarna. Undersökningar bland våra medlemmar visar att man drar sig för är att resa eftersom man då inte vet var närmsta toalett finns. Därför kändes det rätt att öppna Toahjälpen i Visby, som är ett populärt resmål på sommaren. Sedan skadar det ju inte att vi bidrar till att hålla Gotland lite fräschare, säger Wictoria Hånell, kanslichef på RMT, Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka.

Cirka 1,5 miljoner svenskar lider av någon form av mag- och tarmsjukdom, som Crohns sjukdom och ulcerös kolit. I en undersökning* som genomfördes bland medlemmar i RMT under 2010 har många svarat att de ofta besväras av magkramper/smärtor samt ihållande och återkommande diarréer, vilket gör att de snabbt måste kunna uppsöka en toalett. I undersökningen uppgav 50 procent att det är mycket viktigt att alltid kunna ta sig till en toalett snabbt. Detta var en av orsakerna till att RMT i samarbete med läkemedelsföretaget MSD tog fram Toahjälpen. Appen har snabbt blivit en succé och har hittills laddats ner av 17 000 personer.

-  Förutom att Toahjälpen är ett praktiskt alternativ för mag- och tarmsjuka och andra som snabbt behöver hitta en toalett är appen också ett sätt att minska tabustämpeln som finns runt magproblem. Vi är övertygade om att Toahjälpen har bidragit till att avdramatisera de här sjukdomarna och på så sätt göra tillvaron lite lättare för dem som har dem, säger Wictoria Hånell.

Toahjälpen för Visby öppnar i samband med årets politikervecka i Almedalen. Toahjälpen är en del av RMT:s och MSD:s gemensamma satsning under årets Almedalsvecka. De arrangerar också seminariet ”Inflammatoriska tarmsjukdomar är nu vanligare än typ 1-diabetes – hur kan vården förbättras?”. Vid seminariet, som hålls onsdagen den 6 juli klockan 14.00 till 15.30 i Strandridaren på Clarion Hotel Wisby, medverkar bland andra riksdagsledamöterna Kenneth Johansson (C) och Gunvor G Ericson (MP).  Dessutom kommer 20-åriga Sanna Nitzler berätta om hur det varit att växa upp med Crohns sjukdom.

Fakta Toahjälpen

Sedan i november 2010 täcker Toahjälpen Stockholms innerstad. Applikationen visar närmaste toalett, öppettider, avgifter, handikappanpassning och så vidare. Tidningen MacWorld gav den nyligen betyget fyra av fem möjliga och omdömet ”en riktigt smart Iphone-app”. Du laddar ner Toahjälpen via App Store eller genom att gå in på www.magotarm.se/app eller www.toahjalpen.se. Toahjälpen är utvecklad av Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka tillsammans med företaget Kondensator AB, läkemedelsföretaget MSD samt Tork/SCA.

*935 medlemmar i RMT deltog i den nationella undersökningen varav 475 uppgav att de har Crohns sjukdom och 426 har ulcerös kolit. Övriga 34 har obestämbar kolit eller har inte angivit någon säker diagnos. Undersökningen genomfördes i samarbete med läkemedelsföretaget MSD.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Wictoria Hånell

Kanslichef/Executive Director

Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka
Direkt: 08-556 93 432
Mobil: 070- 642 42 11

e-post: wictoria.hanell@magotarm.se

Fakta om Crohns sjukdom och ulcerös kolit

Crohns sjukdom är en kronisk inflammatorisk sjukdom. Den kan uppstå var som helst i mag-tarmkanalen. De vanligaste symtomen är magsmärtor och diarré. Om inflammationen är svår, eller om man haft den länge, kan man drabbas av feber och blod i avföringen. Drygt 25 000 svenskar beräknas ha Crohns sjukdom. Varje år nyinsjuknar omkring 800 personer, ungefär lika många män som kvinnor. De flesta är 20-30 år.

Ulcerös kolit är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom som vanligtvis angriper ändtarmen eller tjocktarmen. Den kallas även sårig tjocktarmsinflammation. De allra flesta som får diagnosen ulcerös kolit kan må bra och leva ett aktivt liv när den akuta attacken av sjukdomen behandlats och är över. Omkring 30 000 svenskar är drabbade. Varje år nyinsjuknar omkring 1 900 personer, ungefär lika många män som kvinnor. De flesta är 15-35 år.

Orsaken till varför vissa människor drabbas av dessa sjukdomar är inte helt utredd, men man tror att vissa har en medfödd risk att utveckla sjukdomen. Likaså tror man att nedsatt immunförsvar, infektioner och intag av vissa smärtstillande/antiinflammatoriska läkemedel kan utlösa sjukdomen.

• Tidningar, tidskrifter

• almedalen 2011
  • iphone app
  • riksförbundet för mag- och tarmsjuka