Odla unga odlare - ett lärande för livet

Odla unga odlare - ett lärande för livet

Under våren 2020 drar Riksförbundet Svensk Trädgård igång en landsomfattande kampanj Odla unga odlare, för att inspirera till odling i skola och förskola. Satsningen görs i samarbete med Granngården, Hasselfors Garden och Nelson Garden.

I samarbete med näringslivet erbjuder Riksförbundet Svensk Trädgård nu detta medlemskap speciellt för skolor och förskolor. När en skola eller förskola ansluter sig till förbundet få man del i odlingskunskap, inspiration och rådgivning. Tack vare detta samarbete finns även möjligheten att ta del av ett välkomstpaket fyllt med odlingsmaterial.

Riksförbundet Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 33 000 medlemmar och närmare 160 lokalföreningar i hela landet. Svensk Trädgård är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, vars ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön.
Svensk Trädgård ger ut tidningen Hemträdgården med sex nummer per år, har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård och ger ut faktablad om ekologisk odling. Svensk Trädgårds Zonkarta visar odlingszonerna i landet.
Svensk Trädgård bevakar konsumenternas intressen när det gäller kvalitet på växter, jord och redskap samt bevakar fritidsodlingens intressen när det gäller forskning och försök och utformning av lagar och förordningar som kan påverka hemträdgårdsägare.