Åke Strid, Åkersberga, trädgårdens eldsjäl 2011

Det allra första som hände på årets trädgårdsmässa var utdelningen av Riksförbundet Svensk Trädgårds utmärkelse Trädgårdens eldsjäl. Den gick i år till Åke Strid för hans arbete i Åkersberga Trädgårdssällskap. Gunnel Carlson delade ut priset, ett diplom och växtpresentkort.

Åke Strid har varit med sedan Åkersberga Trädgårdssällskap startade 1998. Han har varit vice ordförande en period och är sedan länge örtagårdsmästare i föreningens välskötta visningsträdgård vid Länsmansgården i Åkersberga. Där har han skapat Örtagården och han leder arbetet med planering, plantering och skötsel. Om våren drar han upp hundratals plantor. Han är i ständig och outtröttlig verksamhet för föreningens bästa, i tysthet den osynliga ryggraden! Med humor och stor ödmjukhet delar han med sig av sin mycket stora kunskap om det som växer i trädgård och natur.

Åke Strid håller studiecirklar, blomstervandringar och svampexkursioner, han fotograferar och producerar kunskapsmättade pedagogiska utställningar. Han lagar svampsoppa, bakar gott bröd och mycket, mycket annat som kommer medlemmarna till godo. Han organiserade med bravur föreningens omfattande firande av Linnéjubileet 2007. Åke är en riktig eldsjäl i dess rätta bemärkelse. I dag är han 79 år gammal – eller ung.