Gröna Pennpriset till Mariana Mattsson

Den lappländska trädgårdsambassadören Mariana Mattsson från Norrbyberg, Lycksele, har tilldelats 2013 års Gröna Pennpris för att hon främjar trädgårdskulturen och bidrar med inspiration och nytänkande i trädgårdskonsten. Mariana Mattsson startade 2001 Lappmarkens Trädgårdssällskap, en av Riksförbundet Svensk Trädgårds närmare 160 trädgårdsföreningar. Föreningen där hon var ordförande i flera år, fick på kort tid 300 medlemmar och utsågs också till Årets trädgårdsförening. Mariana är styrelseledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård och skribent i förbundets tidning Hemträdgården och gläder läsarna med sina humoristiska krönikor och personliga betraktelser från norrländskt perspektiv. Ordföranden i Gröna Pennklubben skriver om pristagaren: Mariana är initiativtagare och konstnärlig ledare för Lapplands Kulturbotaniska Trädgård, där hon tillsammans med maken Reginald Scholz, är en drivande kraft bakomträdgårdsdagar, kurser och Garden Parties. På Kulturbotan odlas också många av de gamla kulturväxter som samlats in via POM, fast på ett nytt sätt med inslag av samisk kultur. Mariana är en av eldsjälarna inom POM (Programmet för Odlad Mångfald), där hon varit en av inventerarna i Rosuppropet. Yrkesmässigt driver hon företaget Rosa Lapponica tillsammans med maken. De erbjuder bl a föreläsningar om allt från tuffa rosor till Linnés strapatsrika upptäcktsresor i lappmarken. Just nu bedriver de också en förstudie som ska undersöka trädgårdsnäringens utvecklingsmöjligheter i Södra Norrland, på uppdrag av Region Västerbotten och kommunerna i Dorotea, Storuman, Lycksele och Vilhelmina. Två böcker har det också blivit: "En trädgårdsvallfärd" som handlar om parets besök i europeiska trädgårdar, samt "Minns du hur korovan smakade", om gamla trädgårdar i Lycksele (tillsammans med Elisabet Alnersson). I sin egen trädgård i Norrbyberg, zon VII, fem mil norr om Lycksele, har hon både temarabatter, köksträdgård, växthus och vingård. Den har hon med glädje visat upp för allmänheten många gånger, inte minst inom projektet "Tusen Trädgårdar".

Gröna Pennklubben är en rikstäckande sammanslutning för Sveriges aktiva trädgårdsjournalister med cirka 80 medlemmar. Sedan år 2000 delar klubben ut ett årligt pris - Gröna Pennpriset - till personer som främjat trädgårdskulturen och bidragit med inspiration och nytänkande i trädgårdskonsten. Mer information: Gröna Pennklubbens ordförande Elisabeth Svalin Gunnarsson, elisabeth.svalin@telia.com, tel 070-536 33 93.

Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 32 000 medlemmar fördelat på fler än 160 lokalföreningar runt hela landet. Vi är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden.Vårt ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön. Förutom att vi ger ut den erkända tidningen Hemträdgården 6 gånger per år bevakar vi också fritidsodlingens intressen när det gäller forskning och försök, rådgivning och utformning av lagar och förordningar som kan påverka oss som hemträdgårdsägare. En allt viktigare roll är att bevaka konsumentintressena när det gäller kvalitet på växter, jord och redskap vi köper. Svensk Trädgård har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård. Vi ger också ut småskrifter och faktablad samt anordnar medlemsresor. Vi är Genom FOR medarrangörer för trädgårdsmässsan Nordiska Trädgårdar i Stockholm.