Gunnar Kaj inviger trädgårdsfest hos Riksförbundet Svensk Trädgård

Medlemstidningen Hemträdgården fyller 70 år och firar genom att bjuda in till en härlig trädgårdsfest. Trädgårdsfest är också temat i Riksförbundet Svensk Trädgårds monter under mässan Nordiska Trädgårdar. Festligheterna i montern invigs med en smakfull blomstertårta och nobelglans tillsammans med blomsterkonstnären Gunnar Kaj, Hemträdgårdens chefredaktör Christina Säll och Riksförbundet Svensk Trädgårds förbundsdirektör Inger Ekrem.

Gunnar Kaj som under många år ansvarade för blomsterarrangemangen vid Nobelbanketten arrangerar monterns jubileumsbukett till jubilaren. Gunnar Kaj har även gjort flera uppmärksammade utställningar, bland annat på Sofiero och Drottningholms slott och har nyligen kommit ut med boken Blommande rum.

- Jag vill göra en pampig och samtidigt luftig hyllning till denna ärevördiga tidningsdam. Några långa grenar och kvistar som erinrar om många år på nacken. Friska liljor och andra blommor, alla med klara färger och rena linjer som signalerar nutid och odlingstid. Och så Hemträdgårdens älsklingsfärg – det gröna förstås, säger Gunnar Kaj

Så här säger chefredaktör Christina Säll om firandet:

- Det finns alltid anledning att ställa till med fest och när Hemträdgården fyller 70 år blir det naturligtvis trädgårdsfest. Att en tidning oavbrutet kommit ut under en så lång tidsrymd tyder på att dess innehåll är viktigt och att trädgård är ett intresse som ständigt engagerar och som medlemstidning har Hemträdgården framtiden för sig.

I montern finns det möjlighet att skicka en personlig hälsning till jubilaren, delta i tävlingar och utlottningar med fina priser samt att diskutera intressanta trädgårdsartiklar med chefredaktören och få odlingstips av våra trädgårdsrådgivare.

Vi hälsar alla läsare och intresserade välkomna att fira tillsammans med oss!

Invigning sker: Torsdag den 26 mars kl.13:30 i Riksförbundet Svensk Trädgårds monter, C25:52.

Program:

• Inger Ekrem, förbundsdirektör, hälsar välkomna
  • Christina Säll, chefredaktör, berättar om Hemträdgårdens historia och jubileum
  • Gunnar Kaj, blomsterkonstnär, berättar om tankar kring arbetet med jubileumsbuketten
  • Avslut

För press finns möjlighet att ställa frågor till Gunnar Kaj, chefredaktör och förbundsdirektör i anslutning till invigningen.

Hemträdgården:

Medlemstidningen Hemträdgården grundades 1945 och ges ut av Riksförbundet Svensk Trädgård. Tidningen är Sveriges största medlemstidning inom trädgård och trycks i en upplaga av 33 000 ex. Hemträdgården kommer ut med sex fullmatade nummer per år.

Följ oss på sociala medier:

www.facebook.com/hemtradgarden

www.facebook.com/riksforbundetsvensktradgard

instagram.com/svensktradgard

För mer information och frågor kontakta:

Christina Säll, chefredaktör, christina.sall@tradgard.org, 0727-41 97 70

Inger Ekrem, förbundsdirektör, inger.ekrem@tradgard.org, 0705-33 33 57

Anna-Karin Fallheden kommunikatör, anna-karin.fallheden@tradgard.org, 0703-66 23 45