​Nytt särtryck om bär från Svensk Trädgård

Lagom till trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar ger Riksförbundet Svensk Trädgård ut ett nytt särtryck med artiklar om bär och hur man odlar dem på bästa sätt i sin trädgård. Artiklarna är hämtade ur tidningen Hemträdgården som ges ut av Riksförbundet Svensk Trädgård med sex nummer per år.

I särtrycket som heter just Bär kan man läsa om jordgubbar, hallon, vinbär, trädgårdsblåbär, smultron, samt några prydnadsbuskar med ätliga bär som havtorn och aronia. Särtrycket bjuder på enkla odlingstips och listor med rekommenderade sorter som passar för olika delar av landet, med vars hjälp alla kan lyckas med bärodling i den egna trädgården eller odlingslotten.

Särtrycket säljs under Nordiska Trädgårdar i Svensk Trädgårds monter C25:52 och går även att beställa via hemsidan www.tradgard.org under Tidningen och Särtryck.

Artiklar är hämtade ur Hemträdgårdens serie Ät din trädgård och publicerades 2013, förutom artikeln om smultron som är från 2016. Samtliga artiklar är uppdaterade 2016. Bär är skrivet av Christina Winter som även tagit bilderna. Hon är hortonom och journalist och har arbetat med bärodling i nästan trettio år, bland annat som rådgivare för yrkesodlare och med olika utvecklingsprojekt inom ekologisk bärodling. Hennes erfarenhet omfattar även bärodling i kärvare klimat.

För mer information kontakta:

Christina Säll chefredaktör Hemträdgården, Riksförbundet Svensk Trädgård

Tel. 0727-41 97 70, E-post: christina.sall@tradgard.org