Svensk Trädgård uppmanar fler att bidra med fröer till Syrien

Fröer till Syrien – ett sätt att visa solidaritet med odlare.

Egen odling ger ökad självförsörjning och självbestämmande i krigets skugga. Så Syrien är en del av det internationella nätverket 15th Garden - odlare som stödjer småskaliga odlare i Syrien och i flyktingläger i Libanon. Odling kan utjämna maktbalansen för människor i en pressad levnadssituation. Nätverket stödjer människor som vill odla för självförsörjning och därmed ökat självbestämmande.

Nu kan du hjälpa andra odlare! Så Syrien samlar in ekologiska fröer till plantor som klarar värme och torka. Riksförbundet Svensk Trädgård tillsammans med Fritidsodlingens riksorganisation uppmanar fler att hjälpa till. Alla bidrag är välkomna.

Under Nordiska Trädgårdar finns möjlighet att lämna fröer direkt i uppsamlingsbehållare i Riksförbundet Svensk Trädgårds monter C25:52 och FOR-paviljongen C25:31. Andrea Pettersson från Så Syrien finns på scen under torsdagen den 6 april och berättar om deras arbete. Se hålltider.

Har man inte möjlighet att lämna fröer under trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar 6-9 april går det bra att skicka sitt bidrag till: Andrea Pettersson, Ystadsvägen 30A, 214 45 Malmö.

Bra att tänka på innan du lämnar ditt bidrag:

- tänk på att fröerna måste vara fräscha och ha hög grobarhet

- ekologiska fröer

- helst fröer till plantor som klarar värme och torka

- ej hybrider

- märkt tydligt vad fröpåsarna innehåller och vilken sort

- skriv gärna om sorten kräver speciella odlingsförhållanden

Hålltider under Nordiska Trädgårdar:

6 april Så Syrien - Egen odling ger ökad självförsörjning och självbestämmande i krigets skugga, Andrea Pettersson, för nätverket Så Syrien. Gunnel Carlson medverkar, Fritidsodlingens Riksorganisation och Riksförbundet Svensk Trädgård.

Kl.10:00 Så Syrien, scen Pelargon

Kl.14:00 Så Syrien, scen Ätbart

Andrea finns även i Riksförbundet Svensk Trädgårds monter C25:52 kl.9-9.30 och kl.11-11.30 för att svara på frågor kring insamlingen.

För mer information: kontakta Anna-Karin Fallheden kommunikatör på Riksförbundet Svensk Trädgård, på e-post anna-karin.fallheden@tradgard.org, och tel 08–792 23 45, 0703–66 23 45, Andrea Pettersson e-post froertillsyrien@gmail.com. Riksförbundet Svensk Trädgård www.tradgard.org, Så Syrien på Facebook www.facebook.com/SaSyrien.

Riksförbundet Svensk Trädgård är, med sina över 33 000 medlemmar och närmare 160 lokala trädgårdsföreningar i hela landet, Sveriges största trädgårdsorganisation. Svensk Trädgård är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, mötesplats för trädgårdsintresserade och vars ändamål är att främja all trädgårdskultur och ett lustfyllt odlande. Organisationen sprider kunskap om miljövänlig odling och driver konsumentfrågor för trädgårdsodlare.

Svensk Trädgård ger ut tidningen Hemträdgården med sex nummer per år, har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård, ger ut faktablad om ekologisk odling och är medarrangör för mässan Nordiska Trädgårdar i Stockholm genom Fritidsodlningens Riksorganisation, FOR.