Zonkartans giltighet och växtanvändning i ett föränderligt klimat

Hur bör man tänka kring växtanvändning i ett föränderligt klimat – kan vi lita på zonkartan och zonangivelserna? Är växterna lämpliga för platsen? Har de möjlighet att etablera sig och utvecklas på ett bra sätt? Är de överhuvudtaget härdiga? Med hjälp av Riksförbundet Svensk Trädgårds zonkarta och zonangivelsen för vedartade växter, får man vägledning. Men kan man lita på den när klimatet förändras?

Riksförbundet Svensk Trädgård presenterar seminariet Växtanvändning i ett föränderligt klimat – kan vi lita på zonkartan och zonangivelserna? Seminariet, som görs i samarbete mellan Riksförbundet Svensk Trädgård, Fritidsodlingens Riksorganisation och Nordiska Trädgårdar, ger svar på frågor kring klimatförändringar, zonkartans giltighet och hur klimatet påverkar växters härdighet.

Seminariet riktar sig till alla som använder zonkartan som ett redskap i sina rekommendationer för vedartat växtmaterial.
Föreläsare är; Gustav Strandberg, klimatforskare, Sveriges Metrologiska och Hydrologiska Institut, SMHI, Tomas Lagerström, landskapsarkitekt och växtutvecklare, Trond Knapp Haraldsen, seniorforskare vid institutet för bioekonomi, avdelningen för miljö och naturresurser, Ås lantbruksuniversitet i Norge.

Detaljprogram och biljettbokning senast 1 mars, på www.for.se. Begränsat antal platser.

Nordiska Trädgårdar är den största trädgårdsmässan i Norden och arrangeras av Stockholmsmässan i samarbete med FOR, Fritidsodlingens Riksorganisation. Mässan pågår 22-25 mars och erbjuder ett omfattande föredragsprogrammet, för såväl yrkesverksamma som allmänheten. Årets yrkesinriktade seminarier täcker allt från hur vi bör tänkta kring växtanvändning i ett föränderligt klimat, skötsel av historiska trädgårdar, naturen som förebild för offentliga grönytor till gravanordningar – en kulturskatt med grön utvecklingspotential.

Läs mer på www.for.se och www.nordiskatradgardar.se. Mer om Zonkartan på www.tradgard.org.

Kontakta:
Lise-Lotte Björkman, mässprojektledare, FOR, lise-lotte.bjorkman@for.se, tel.0702-93 30 85.
Anna-Karin Fallheden, kommunikatör, Riksförbundet Svensk Trädgård, anna-karin.fallheden@tradgard.org, tel.0703-66 23 45