Nätverksgrupp ger stöd för kvinnor med internationella uppdrag

Riksidrottsförbundet stärker svensk idrotts internationella arbete. Utbildningar för internationella representanter från olika förbund, nätverk för kvinnor i Sverige som har internationella uppdrag inom idrotten och riktlinjer och ny strategi är några av insatserna.

Både på hemmaplan och internationellt ska representanter för idrottsrörelsen stå upp för vår gemensamma värdegrund. På den internationella arenan handlar det exempelvis om att lyfta värdegrunden och mänskliga rättigheter vid placeringen av mästerskap eller vikten av arbete med jämställdhet vad gäller representation, förutsättningar och resurser.

Riksidrottsförbundets arbete är att underlätta med stöd, råd och riktlinjer för att stärka svensk idrotts gemensamma internationella arbete. Att få fler svenska företrädare på internationella poster inom så många olika idrotter som möjligt är en tydlig målsättning för att på så sätt påverka idrotten internationellt.

Vid en nätverksträff för en vecka sedan för kvinnor med internationella uppdrag diskuterades likheter och olikheter på nationell och internationell nivå och att som svensk representant kunna fungera som dörröppnare för kvinnor från andra länder.

- Sverige har en mer platt organisation inom idrotten. Det är lättare att stå upp för rättvisa och jämställdhet och det tas också emot på ett bättre sätt. Ska jag som ung tjej kunna påverka internationellt krävs det att jag agerar mer strategiskt och välja strider och tar det lite försiktigt för att på så sätt ha tålamod och förändra lite i taget, säger Linnea Björndahl, ansvarig Special Olympics Sverige, och internationellt uppdrag inom samma område sedan ett år tillbaka.

Linnea Björndahl berättar också om intryck från den första tiden på den internationella arenan och sina egna mål med den internationella posten.

- Ibland upplever jag när jag möter kvinnor internationellt att de har förstärkt vissa maskulina uttryck, exempelvis klär de sig mer som männen. Jag vill visa att unga tjejer kan och att det inte ska innebära att jag ändrar min identitet och den jag är och vad jag står för. Jag gillar klackar och klänningar och måste bli lyssnad på oavsett hur jag klär mig.

Nätverket och Riksidrottsförbundets utbildning för de som är nya i internationella sammanhang har fått stor betydelse för Linnea Björndahl och de andra kvinnorna. Att få prata av sig, dela erfarenheter och tankar hjälper i rollen internationellt. Utbildningen ger också tydliga verktyg för att stärkas i sin roll.

- Jag önskar egentligen att ett kvinnligt nätverk inte skulle behövas. Det är oerhört ensamt som kvinnlig internationell representant i många sammanhang och vi för energi av varandra. Framöver hoppas jag att vi når en utvecklig där just det här nätverket inte behövs.

Här kan du läsa idrottsrörelsens internationella riktlinjer

Här hittar du mer information och stöd för internationellt arbete

Marie Denitton
Internationell handläggare